Provkörning: Yamaha Tracer 700

Yamaha Tracer 700 är en mycket lättkörd motorcykel. Sadelhöjden på 835 millimeter fungerar fint för en förare på 180 centimeter och det är inga problem att nå ner med fötterna. Motorcykeln väger knappa 200 kilo fulltankad. Det känns som att man kan göra vad som helst med Tracern och den älskar att låta framhjulet gå till väders.
 
Körställningen är bekväm och reglage och knappar känns gedigna och lättåtkomliga. Benvinkeln är behagligt vilsam. Frambromsen har en bra känsla men jag måste justera greppet för att kunna hantera det med ett finger. Frambromsen som består av två 282-millimeters skivor är riktigt effektiv. Det här fick jag testa tidigt under provkörningen då en ekorre plötsligt bestämde sig för att göra en spurt över vägen. Lyckligtvis klarade det lilla djuret sig samtidigt som jag fick bevis på bromsarnas prestanda.
 
Tracer är dock ingen mirakelhoj utan en vanlig motorcykel på 689 kubik som utgör en del av MT-modellfamiljen med lättkörd karaktär, sportig motor och lågt pris som främsta säljargument. Knappa 80 000 kronor för en sporttouringhoj i den här kalibern är absolut rimligt.
 
I stadsmiljö utmärker sig Tracer 700 med sin relativt låga vikt och låga tyngdpunkt. Stålrörsramen väger 16 kilo och motorn 53 kilo och det totala effekt/vikt-förhållandet blir dugliga 0,38 hk/kg. Det är en barnlek att krypa fram i rusningstrafik utan att sätta fötterna i backen.
 
Det är svårt att komma på några svagheter sittandes på Tracer 700. Visst kunde den ha fler finesser som till exempel värmehandtag men med tanke på priset är det fullt förståeligt. Sången från motorn hade gärna fått vara lite grövre men den typen av problem går att lösa efter en titt i tillbehörskatalogen. Som fabriksmonterade tillbehör kan du även skaffa hårda sidoväskor och toppbox samt tre olika typer av tankväskor.

Den digitala instrumenteringen är tydlig och har växelindikator med en central placering. Föraren kan läsa all nödvändig information från hastighet, klocka, yttertemperatur och bränslemängd. Vindrutan är justerbar med 80 millimeter i höjdled vilket gör att den effektivt styr undan luftflödet från föraren. Speglarna är mycket tydliga. Reglagen är överlag logiska men tutknappen har placerats lite väl nära blinkersreglaget vilket kan leda till okynnestutande.
 
Som tidigare nämnt är Tracers andra viktiga försäljningsargument dess sportiga motor. När jag kommer till slingriga vägar är den en väldigt trevlig bekantskap. Mer effekt skulle väl inte skada men i detta paket är kraften helt tillräcklig och motorn gör inte bort sig även när körningen blir aktiv. Kraft levereras fint hela vägen från botten till toppen.
– Den här hojen är helt otroligt lättkörd, främst genom svängar, summerar en polare som grenslar Tracer efter att ha suttit på en större motorcykel.
 
Tracern är odramatisk i sitt beteende, en lättkörd motorcykel och det är enkelt att hålla farten uppe. Tack vare den låga vikten är den mycket precis och enkel att köra. Även passagerarkomforten är bekväm vilket ytterligare höjer intrycket.