Provkörning KTM 690 SMC R & 690 Enduro R

Efter ett par års frånvaro dyker de äntligen upp i hallarna hos handlarna, busmaskinerna 690 SMC R och ultrapopulära 690 Enduro R. Vi som älskar de här små nätta motorcyklarna som formligen sprudlar ur sig körglädje, oavsett om det är på trånga gator i stan eller längs leriga stigar i skogen, ser åter en möjlighet att välja orange före vitblått. När modellerna försvann ur sortimentet var vi många som inte förstod varför, men spekulerade i att det skulle vara Husqvarnas gebit med sina 701.or i framtiden.

Vi hade fel och är glatt överraskade över att vi hade fel. Nu är motorcyklarna med minst sagt stor portion busfaktor tillbaka igen.

Vi passar på att fråga Christer lite snabbt hur provkörningarna har varit där nere i Portugal.

Hej Christer. Hur är läget och inte minst hur ser de nya hojarna ut?
– Hej Janne. Det är alldeles prima. Jag njuter av solen, även om det är blåsigt och lite regnigt emellanåt. Det är i alla fall betydligt trevligare här än ni verkar ha det hemma med snöstormar och elände. De nya KTM:erna, 690 SMC R och Enduro R känns direkt igen från tidigare modellerna. Vid första anblick ter de sig identiska men närmare eftergranskning visar att de är rejält uppdaterade mot sina föregångare.

Vad spännande, berätta lite mer!
– Innan de försvann ur produktionen för några år sedan var dessa maskiner hardcore bushojar utan större elektroniska hjälpmedel bland annat. Detta har tillverkaren nu ändrat på och följt trenden att förse allt nytt med det mest avancerade marknaden kan erbjuda när det gäller hjälpmedel. Jag kan bland annat nämna att Ride By Wire, dubbelverkande quickshifter och Race-ABS är standard på bägge modellerna.

Ojdå, spännande. Men hur påverkar det busfaktorn?
– Hahaha, förstod nästan att den frågan skulle komma Janne. KTM vet att det finns en grupp grabbar, tjejer och gubbar som aldrig vill växa upp och bli Svenssons, alltså människor med enorm livsglädje som mår dåligt om de inte får vara kreativa med sina motorcyklar. Därför ser de en enorm försäljningspotential i dessa maskiner i en kategori som inte många andra tillverkare ens bryr sig om. Att de skulle ta bort körglädjen och busfaktorn genom att montera dit en massa elektroniska hjälpmedel vore som att skjuta sig själv i foten. Elektroniken finns där men den hindrar dig inte från att ha precis lika kul som tidigare… Eller mer. Men det får ni läsa om i den riktiga provkörningsartikeln i tidningen framöver.
.

 
 

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: