Provkörning: Kawasaki Z650

Jag slänger benet över sadeln och vinklar upp Kawasakis nytillskott i Z-familjen. Z650 känns otroligt lätt och jag är tvungen att gå bort till den gamla ER-6:an som finns på plats och testa samma sak. Skillnaden är stor och jag får känslan av att vara på ett viktväktarläger. Jag dubbelkollar till och med att båda har bensin i tanken. 
 
Så snart vi beger oss ut på de spanska bergsvägarna känns bantningen ännu tydligare. Nya Z650 har gått ner 19 kilo jämfört med föregångaren ER-6n och av dem står ramen för 10 kilo, svingen 2,7 kilo och motorn för 2 kilo.
 
De kurviga bergsvägarna norr om spanska Huelva bjuder upp till dans och Z650 är med på noterna. Motorcykeln ger ett stabilt och moget intryck tack vare det nya chassit och den uppdaterade bakstötdämparen. Det är samma dämpare som hos föregångaren men den är numera inte direktmonterad i ramen och svingen utan istället är den monterad horisontellt med länkage. Den nya lösningen centraliserar vikten vilket förbättrar köregenskaperna samt minskar vibrationerna som tidigare fortplantade sig i chassit. ER-6 led av en del störande vibrationer i fotpinnar och styre vilket ledde till att det nu sitter en gummiupphängd vikt under fotpinnen samt rejäla vikter i styrändarna. Jag får ofta domningar i händer och fötter vid statisk körning på landsväg men så var inte fallet med Z650. 
 
Motorn som är uppdaterad för att uppfylla Euro 4-normen drar med jämn effektkurva och det finns gott om kraft i låg- och mellanregistret uppför de branta backarna. Uppdateringen har gett parallelltwinnen mer vrid mellan 3 000-6 000 varv per minut samtidigt som den tappat några hästkrafter på topp. Även avgassystemet är uppdaterat för att klara de nya utsläppskraven. Trots att avgaskraven är striktare till 2017 har Kawasaki lyckats behålla samma vikt på avgassystemet med hjälp av lättare och tunnare materialval.

Körningen fortsätter i det böljande landskapet och jag förvånas hur lätthanterlig hojen känns när den pressas i allt ifrån långa svepande kurvor till tajta hårnålar. Det är vid sidoförflyttningar viktminskningen verkligen visar sig. Gaffelvinkeln som minskat med en grad till 24 grader har också stor del i hojens förbättrade köregenskaper. Slirkoppling är en annan nyhet som hjälpte till att hålla bakhjulet i backen inför några av hårnålarna. Den nyutvecklade kopplingen och den distinkta lådan är mycket lättarbetade. Både kopplings- och bromsgrepp går att justera i fem steg för att passa alla förare.
 
Under lunchpausen reflekterar jag över designförändringarna gentemot föregångaren ER-6n. Z650 är nu en del i Z-familjen, en familj som funnits i över 40 år och som består av över 50 modeller. Kawasaki har applicerat sitt så kallade Sugomi-tema på nya Z650 vilket innebär en vass design och en rolig körupplevelse. Designen har absolut fått ett rejält lyft, ta till exempel Z-formationen av dioderna i bakljuset. Men det hade inte skadat med ett coolt DRL-ljus i strålkastaren.
 
Lunchen är avklarad och nu bär det av på lite öppnare vägar. Den upprätta körställningen känns avslappnad och den lilla toppkåpan fungerar överraskande bra. Jag får en känsla av att benvinkeln blivit snällare vilket jag får bekräftat av projektledaren Kenji Idaka som berättar att sitthöjden och fotpinnarna båda har sänkts 15 millimeter. Skillnaden är att fotpinnarna nu sitter 60 millimeter längre fram vilket gör stor skillnad för mig som är lite längre.
Framför mig har jag en ny LCD-instrumentering där informationen visas i vitt mot svart bakgrund. Varvräknarens digitala stolpar pekar på analoga siffror och fungerar även som en shift light när de blinkar vid ett valbart varvtal. Kontrasten är bra och det är lätt att se all information även i starkt solljus. Utöver standardinformation som dubbla trippmätare finns även växelindikator, utetemperatur och inte minst en ikon som talar om när du kör ekonomiskt. Just den sistnämnda ikonen såg jag aldrig på provkörningen men trots det fick jag höra att hojen otroligt nog inte dragit över 0,5 liter per mil.
 
Den fina asfalten och dess kurvorgier byts plötsligt mot en lappad landsväg. Skarvarna i vägbanan slår hårt i fjädringen men Z650 behåller sin stabilitet och den konventionella framgaffeln tillsammans med bakstötdämparen känns väl avvägd trots mina 90 kilo i sadeln. Det är den här typen av stabilitet som både nybörjare och erfarna förare kommer uppskatta. 
 
Kawasakis målgrupp är självklart några av de över 120 000 ägarna av ER-6:an men även både nya och erfarna förare som vill ha en smidig och rolig motorcykel till jobbpendling eller favoritvägen. Z650 kommer med sin design och härliga körglädje bli en tuff utmanare till konkurrenter som till exempel Yamaha MT-07. Ledord för Z650 är enkel och rolig, något som modellen verkligen lever upp till.