Provkörning: Kawasaki Versys-X 300

Jag susar fram längs en mindre landsväg och skymtar en avtagsväg som ser mer eller mindre bortglömd ut. Den är  överväxt och ser inte ut att ha använts av annat än en och annan traktor. Lite hastigt viker jag av från den planerade riktningen och dundrar in på grusvägen. Den lätta ­motorcykeln behöver inte tvingas eller brytas med, den följer snällt med i rörelsen. Jag har ingen aning om vart jag nu är på väg men lika nyfiken som alltid över var jag så småningom kommer dyka upp.

Det här är troligtvis det som fått många att fastna för adventure-segmentet. Frågan är bara om en spenslig 300-kubikare platsar i kategorin? Motorcykeln som jag precis tvingat in på en avstickare är Versys-X 300, Kawasakis försök att öka utbudet av modeller i den minsta A2-klassen. Motorn kommer från bekanta Z300 och Ninja 300 men resten är nytt. Ramen är en smal och stabil stålrörkonstruktion av Backbone-typ, alltså ingen typisk vaggram.

Den liksom dämparna med 130/148 ­millimeter slaglängd har tagits fram för att tåla skjuts, packning och dåliga vägar. Jag testade ­egentligen bara det sistnämnda och är ­positivt överraskad av de trygga egen­skaperna. Sadelhöjden, den flacka ben­vinkeln och det breda samt höga styret gör att du sitter bekvämt.

Versys-X 300 upplevs fullvuxen tills du vrider på gasrullen. Vindrutan är effektiv och det går även fint att stå upp och köra. Men den hårda sadeln är ett tydligt minus i förarmiljön. ­Annars är det mycket som borgar för många mil i sadeln, kanske främst den 17 liter stora tanken och den blyga förbrukningen. Motorn har acceptabelt med ork i ­mellanregistret men det är inte förrän uppåt 10000 varv som det verkligen händer något. Den är därmed inte optimal för den som vill hjälpa till med gasen vid kurvtagning på löst underlag. Lådan är inledningsvis mycket tätt stegad och det blir mycket växlande i ­stadstrafik. ABS-systemet går inte att stänga av vilket är en nackdel på grus. 

Annars passar den snälla framtoningen fint när du vill utforska skogsvägar utan att skrämma svampplockare. Det finns flera praktiska tillbehör till modellen som ­exempelvis hårda packväskor, skyddsbågar och extraljus. Versys-X kommer inte göra dig fartblind men i gengäld kommer den sannolikt att ta dig bra mycket längre per krona än någon annan adventuremodell i de större klasserna. 

Annons

Annons