Provkörning: Indian Scout Sixty

Vi har tagit oss till ett vårvarmt södra Spanien för att provköra Indian Scout Sixty. Det här ska vara en instegsversion av den välbyggda mellanklassglidaren. Första milen i sadeln på Sixty går inledningsvis längs en hårt trafikerad motorväg ut ur stan. Med överkroppen som ett enda stort vindfång och känslan av att rulla omkring på en antingen för hög femteväxel eller för låg fjärdeväxel kan närmaste avfart upp mot bergen inte komma fortare.

Som tur är börjar vi snart nog klättra uppåt längs serpentinvägarna. Tempot höjs och den varvvilligare motorn med mindre borrning än vanliga Scout kommer nu mer till sin rätt. Även växellådans nya utväxling trivs bättre och uppmanar till mer aktiv körning. Den motorcykel jag kör har utrustats med ljudligare ljuddämpare från Remus vilket ger mig ytterligare en anledning att dra lite längre på varje växel. Det här är en minst sagt livsglad glidare.

Den långa hjulbasen gör framfarten trygg och det är bara i de snävaste hårnålarna som Sixty känns lite omständig. Chassit är helt detsamma som hos vanliga Scout med en stabil ram i gjutna aluminiumsektioner där motorn är en bärande del i konstruktionen. När hojen får bekänna färg på slingervägarna känns de 246 kilona lågt och väl placerade, den här glidaren vill och kan svänga.

Fyrventils-twinnen är snygg att titta på, ger knappt några störande vibrationer och den borgar för lätthanterad körglädje. Bromsarna levererar efter förväntningarna och bidrar till en trygg körupplevelse men inte mer än så. Detsamma gäller fjädringen som är mjuk utan att för den sakens skull kännas gungig.

Det är en speciell känsla att satsa lite extra ut ur en kurva, studsa till på en ojämnhet, lyfta några centimeter ur sadeln och känna hur fartvinden hugger tag i överkroppen. Är maskinen en framåtlutad sportmaskin är sensationen minimal och hos en övermotoriserad glidare kan det kännas som att du ska blåsa rakt över bakskärmen och ner i asfalten. I sadeln på Scout Sixty är samma situation bara kul och triggar dig till att göra om det igen vid nästa tillfälle. 

Värt att notera hos en motorcykel som bland annat riktar sig till nybörjare är avsaknaden av traction control och slirkoppling. Det är faktorer som gör att Sixty beter sig som en äldre motorcykel under inspirerad körning.  Men ingenjörerna hos Polaris har lyckats få ihop ett säkert och kommunikativt chassi som gör att föraren hela tiden vet vad de båda stora däcken har för sig.  

Indians modeller brukar utmärka sig med hög detaljfinish och den här versionen av Scout är inget undantag. Men Sixty är ändå cirka 20 000 kronor billigare än Scout med stora motorn. Förutom motorvolymen är det främst en växel som det snålats in på. 

Övrigt som skiljer versionerna åt är mindre väsentliga detaljer som vinylöverdrag i stället för läder på sadeln och svart lack på detaljer som är kromade på Scout med stora motorn.