Provkörning: Honda CMX 500 Rebel

Det finns några tillfällen på året när bilköer är extra roliga och ett sånt tillfälle får jag i sadeln på Hondas nya Rebel. Den smala och lättsvängda hojen är bra att kryssa med i trängseln och när trafiksignalerna slår om till rött står jag och lyssnar på morret ur enkelpipan. 

Rebellens radtvåa på 471 kubik har dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Det är samma motor som i CBR 500R, men med en mer väluppfostrad insprutning som ger en jämnare effektkurva. Vridet är som bäst vid 6000 varv (44,6 Nm) medan de 45 hästarna hittas vid 8500 varv.

Rebel har låg sadelhöjd (690 mm) och den brant sluttande soppatanken ger känslan av att sitta ”i” snarare än ”på” hojen. Det bidrar också till bra kontroll i köerna ihop med ­motorcykelns smala mått och neutrala ­styrning. Första intrycket är att jag sitter bekvämt i sadeln och att körställningen är upprätt även om mina knän hamnar högt upp, vilket spelar mindre roll då tanken och styret också är högt placerade.

Jag tar mig ut på motorväg, något som inte är hojens hemmaplan, men kortare sträckor är okej. I farter över 100 märks lite ­vibrationer i backspeglarna men inte så att det stör, ­varken i handtag eller fotpinnar. Däremot är jag för lång (186 cm) vilket känns efter någon timmes körning. Vinden stör inte nämnvärt då man sitter så lågt och än bättre skulle det bli med den lilla tillvalsrutan.

Desto roligare blir det på slingrig småväg där feta däck, upprätt körställning och markfrigång ger pluspoäng. Det första som tar i är fotpinnarna, men så mycket lägger jag inte ner under provkörningen. Omkörningar går smärtfritt och bromsarna är tillräckliga trots att de på pappret knappast imponerar. ABS finns däremot och känslan är fullt godkänd.

Honda CMX 500 Rebel har inget självklart fack där den kan stoppas in. Jag försöker med ”avskalad custombobber”. Samtidigt passar den bra för moderiktiga stads­pendlare och ger därmed skoteråkare något att bita i. Rebel är tuffare och har bättre kör­egenskaper och om den bestyckas med ­tillval som Hondas Comfort Pack med ­vindruta och 12-voltsuttag, eller Travel Pack med pakethållare och 16 liters sidoväskor blir den mer praktisk.

Projektledare för CMX 500 Rebel har varit Keita Mikura, mannen bakom futuristiska Honda NM4 Vultus. Den anime-inspirerade 750:n som fick ett blandat ­mottagande. Även ­Rebel är en hoj som går utanför mallarna men den är långt mer jordnära än Vultus. Priset är möjligen i högsta laget och i samma nivå som ­Kawasaki Vulcan S, även det en glidare för A2-förare. Vulcan S är dock större och en mer traditionell glidare med 650 ­kubiksmotor, ­högre vikt och längre hjulbas.

Sammanfattningsvis är Honda CMX 500 Rebel en rolig instegshoj utan att för den sakens skull vara tråkig. Bakdämparna kunde vara bättre och passagerar­komforten är helt kass på den hårda åk­kudden. En kudde som med fördel kan skruvas bort. Då har man en tuff singelhoj som med sido­väskorna blir en mer praktisk pendlare att dra till jobbet med. Rebel har även potential till att bli ett ­grundämne för ­custombyggen. 

Annons

Annons