Provkörning: Energica Eva

Att en elektrisk motorcykel skulle vara tråkig och oinspirerande motbevisas totalt efter en provkörning av Energicas Eva-modell. Provkörningen ägde rum på vägar runt Oslo med start hos importören Carpoint.

Det första jag möts av är en rejält upplyst och översiktlig instrumentpanel. Efter att motorcykeln startats sker absolut ingenting innan jag vrider lätt på gasrullen. För att vara på den säkra sidan är hojen inställd på körläget Rain de första kilometrarna. Vägbanan är hal vilket gör det lite spännande eftersom Eva snabbt kan leverera 170 newtonmeter i vrid och en topphastighet på 200 kilometer i timmen. Effekten är 70 kilowatt vilket innebär cirka 95 hästkrafter. I tillägg till Rain och Sport finns även körlägena Eco och Urban. I Eco-läge är den uppgivna räckvidden 200 kilometer.

Eva har inga växlar eller koppling. Här är det bara att köra och istället koncentrera sig på vägen och omgivningen. Utöver körlägena går det att välja mellan lätt, medium och hög motorbroms som återför energi till batteriet. Motorbromsen kan också stängas av helt. Det finns även ett friläge för motorn som nås genom att vrida gashandtaget framåt några millimeter.

Jag jobbar mig igenom körlägena och kommer slutligen till Sportläget där gasresponsen är riktigt snabb och all kraft släpps fri. Här levererar Eva rejält med pulver och omkörningar går lekande lätt. Det är väldigt enkelt att byta körläge under färd. På grund av det tunga batteripaketet och motorn väger motorcykeln hela 280 kilo. Lyckligtvis är tyngdpunkten låg och jag märker inte av den höga vikten. Motorcykeln upplevs snabb och lättstyrd men har dålig svängradie. Om du behöver backa finns det ett så kallat Park-mode som är en backväxel för låga hastigheter. Riktigt praktiskt.

Bortsett från den elektriska motorn är det lite som skiljer Eva från en traditionell motorcykel. Stötdämpningen är hårt inställd från fabrik men det finns justeringsmöjligheter både fram och bak. Fram sitter det en gaffel från Marzocchi och bak är en enkeldämpare från Bitubo monterad. Det är också möjligt att få den levererad med stötdämpare från Öhlins. Bromsarna kommer från Brembo och har bra bett. Eva är utrustad med 17-tums Pirelli Diablo Rosso II-däck. 

Köpare av Energica Eva får med två olika laddare. Enligt tillverkaren ska det gå att ladda 85 procent av batteriet på 30 minuter. Det är för övrigt tre års garanti på batterierna. Kraftöverföringen till bakhjulet sker med helt vanlig kedja. Motor och batteri kräver väldigt lite service. Vanliga slitdelar måste självklart bytas men annars är det bara oljan för motorkylningen som behöver skiftas vid service (5 000 kilometer). 

Eva är utrustad med en Connectivity-modul och Energica jobbar i skrivande stund med att göra klart den app som bland annat kan läsa av laddstatus samt sätta igång laddningen. Appen ska även kunna lokalisera hojen med hjälp av GPS. 

Jag är tillbaka hos importören och parkerar enkelt genom att använda backväxeln. Provkörningen har gått i total stillhet utan vibrationer. Vid trafikljusen har Eva visat att den är en sofistikerad streetfighter med tillräcklig kraft i sin el-motor. Dessutom har hon fina komponenter precis som en traditionell motorcykel.