Provkörning: Brammo/Victory Empulse R

Det blir allt vanligare att med eldrift i fordon. Utvecklingen har även börjat gynna motorcyklar och en redan väletablerad aktör är amerikanska Brammo, som numera säljs under Victory-varumärket. Filosofin bakom märket var från början att göra elhojar attraktiva för de som har vuxit upp med vanliga motorcyklar.
 
Empulse R är imponerande lik en vanlig hoj. Det är egentligen bara litium-ion-batteriet samt avsaknaden av avgassystem som avslöjar att den är eldriven.
 
Elmotorn på Empulse R levererar
54 hästkrafter. Effekten kommer tidigt och vridet är mastiga 90 newtonmeter. Det finns två körlägen att välja mellan. Eco för optimerad räckvidd och Sport för aktiv körning.
 
Elmotorn är av permanentmagnet-typ och kommer från Parker. Med en batterispänning på knappt 118 volt och motorstyrning som kan leverera upp till 650 ampere är det inte vem som helst som får mickla med den, här krävs starkströmsbehörighet. Under motorbroms fungerar motorn som en generator och återför rörelseenergin till batteriet.
 
Empulse har en sexväxlad låda
och konventionell koppling, vilket är lite udda på en elhoj. Systemet kallas IET, Integrated ­Electronic Transmission, och levereras av italienska S.M.R.E. Trots att vridet begränsas vid låga varvtal räcker det till för snabba starter, till och med på högsta växeln. Man behöver alltså inte växla utan det går bra att köra på sexan hela tiden. Syftet med växellådan är att optimera förbrukningen, motorn är som effektivast mellan 4 000 och 6 000 varv, samt att skapa en roligare körupplevelse.
 
Vid körning är Empulse R smidig och rolig. Den smala hojen känns lätt och det breda styret gör den smidig i stan. Körställningen är sportig utan att vara extrem. Empulse R har ett fullt justerbart ­Marzocchi/Sachs-chassi och de fina bromsarna kommer från Brembo.
 
Med tanke på köregenskaperna är den begränsade batterikapaciteten tråkig. Vid lugn körning är räckvidden upp till 20 mil i stadstrafik. Kör man riktigt aktivt tar batteriet slut efter några mils körning. Batteripaketet ska för övrigt hålla hela motorcykelns livslängd.
 
Hojen levereras med laddare samt en adapter för snabbladdningsstationer och laddas fullt på 3,5 timmar. Gillar man ny teknik och vill köra miljövänligt är Brammo Empulse R praktiskt taget det enda alternativet.

Text: Petri Suuronen