Överladdade Bimotas till 2016

Bimota kommer leverera flera spännande nyheter på Eicma-mässan nästa vecka. Bland annat har man tagit fram en ny version av navstyrda Tesi 3D som ska attrahera den växande massan caferacer-vurmare.
 
Hojen som fortfarande är ett virrvarr av rör och ledarmar kallas Tesi 3D RaceCafe. Ducatis Desmodromic 1078-motor ersätts av den 803-kubikare som vi tidigare bekantat oss med i retrohojen Scrambler.
 
Minskningen i motorvolym kan leda oss till att tro att detta blir en snikversion. Men Bimota har tvärtemot valt att utveckla det invecklade chassit ytterligare. Genom två excenterkopplingar i den främre och bakre hjulupphängningen kan motorcykeln höjas 23 millimeter.
 
Tesi 3D RaceCafe ska även får en räcka elektriska förarhjälpmedel som ska göra hojen mer lättkörd.
 
Nyhet nummer två är den bitiga streetfightern Impeto som utrustats med Ducatis Testastretta-twin från Diavel. Med den nyligen uppdaterade motorn får Impeto drygt 160 hästkrafter och moderniteter som ride-by-wire, traction control och ABS.
 
Inga chockerande nyheter kanske men för Impeto-kunden som är på spenderarhumör kan hojen utrustas extra rejält. Lättare kompositförstärkt ram och sving samt en 3,5-tums TFT-display som kan visa både varvtider och GPS-anvisningar finns med på tillvalslistan. Men mest intressant är att Bimota kommer erbjuda kompressorladdning till den och alla andra modeller med vätskekylda Ducati-motorer.
 
Bimotas kompressor-kit ska höja effekten och framförallt vridet med 15–20 procent vilket skulle kunna skrämma upp de värsta modellerna till omkring 190 hästkrafter.
 
Nyhet nummer tre är att superbiken BB3 kommer att erbjudas som rullande chassi i ett Bimota-kit likt det som tillverkaren blev känd för under 1970-talet. Köparen får då en komplett cykel med allt utom motorn från BMW S1000RR.
 
Diskutera: Vad tycker du om Bimotas nyheter?