Nya regler i Dakar blir fördel för Annie

Diskussionerna går självklart höga idag bland alla som är intresserade av ökenracing. Regeländringen med max 450 kubik träder i kraft redan till nästa rally (start den 1 januari 2010) för proffsen, från 2011 för alla deltagare.

– Det är också så att bara en reservmotor kommer tillåtas, men däremot är renovering tillåten, berättar Annie Seel angående de nya reglerna. För egen del tycker hon att de dock är positiva:

– Jag tycker att det är bra med nya regler, det kan bredda startfältet med maskiner från fler tillverkare, säger Annie. Däremot är hon kritisk till att regeländringen kommer när anmälningen inför nästa års rally redan är öppen.

– Det är märkligt att komma med regeländring så här sent. Många VM-förare, exempelvis Pål-Anders Ullevålsäter, står ju med en färdigbyggd 690 och det är ju det som gäller i resten av VM-serien. Det här ställer till det för många förare, konstaterar Annie Seel som är i ful gång med att träna och förbereda sig inför nästa Dakar, som kommer att gå i Argentina och sträcka sig 860 mil.

– Jag kommer precis från Marocko där jag varit och kört en vecka. Det har varit det stora testet för min axelskada, men det fungerade fint i sanddynerna, berättar Annie som väntat in i det sista med att bestämma sig vad för motorcykel hon ska köra.