Nya KTM RC250R baseras på Moto3

För 54 000 dollar får du en produktionsracer baserad på KTM:s Moto3-cykel. GP-hojen är anpassad för Moto3-reglementet medan RC250R är mer anpassad för att passa alla klasser med 250-kubiks fyrtaktare.

RC250R hämtar elektronik och ramkunskap från KTM:s WSBK version av RC8R och växellådan, motorsmörjningen och kopplingen har teknik hämtad från KTM:s MX-tävlande.

– Basen för produktionsracern är inte så annorlunda från vår GP-cykel, säger Wolfgang Felber, KTM:s chef för race support.

– GP-hojen är enbart anpassad efter det nuvarande Moto3-reglementet, exempelvis körs den med Dell'Orto ECU, varvar ut vid 14 000 och har ett Akrapovic avgassystem som tillåter 115 dB. OZ-magnesiumfälgar, ett fabriksbromssystem med dubbla skivbromsar fram från Brembo och WP-dämpare sparar vikt – men dessa komponenter skulle kunna utrustas på RC250R!

RC250R har inte riktigt allt det godis som den extrema Moto3-maskinen har. Den encylindriga 249.5-kubiksmotorn har sänkt maxvarv ner till 13 500, vilket ger 49,6 hästkrafter. Men den bästa siffran av alla är torrvikten – 82 kilo. Åttiotvå.

Är RC250R sälja-sitt-hus-och-ta-lån-för-livet-material? Kommentera nedan!

Full specifikation hittar du här. Bildspelet finns i spalten till höger.