Nya Kawasaki ZX-10R

Kawasaki har haft ett bra år i racing 2015. De har vunnit VM i Supersport (Ninja ZX-R600) med turken Kenan Sofouglu och Superbike VM, den tyngsta raceklassen, med britten Jonathan Rea på en ZX-10R.
 
Företaget tycker att det passar bra att göra en exklusiv visning för sin nya ZX-10R och slå på den stora trumman inför utvalda journalister från hela världen. Med både Jonathan Rea och Tom Sykes, förare i Superbike VM för Kawasaki, lägger de tyngd på hur mycket den nya ZX-10R är utvecklad i direkt samarbete med tävlingsavdelningen.
 
Den nya modellen till 2016 har en del spännande nyheter. För första gången får vi se en trycksatt framgaffel på en gatmotorcykel. Det är samarbetet med Showa i racingen som lett till denna utveckling på standardmotorcykeln. Vidare sitter det även Brembo M50 bromsok och 330 mm skivor fram för att få stopp på ekipaget.

Ny traction control med totalt 11 olika inställningsmöjligheter, ABS, quickshifter, wheelie control och motorbroms som går att stänga av, är ytterligare några av de främsta nyheterna på hojen.
  
Rena fakta och siffror från Kawasaki säger att den nya hojen har 200 hk, samtidigt som den klarar Euro4-kraven i utsläpp. Den väger 206 kg fulltankad och körklar.

 Motorn har fått ett lättare vevparti för bättre mellanregister, samt en större luftburk för mer syre till motorn. Växellådan är tätare stegad för snabbare acceleration.

Chassit har också setts över och svingen är både förstärkt och ändrad i geometri (+15,8mm). Även styrkronan har fått annan geometri. Allt för att ytterligare förbättra prestandan på banan och göra den nya Kawasaki ZX-10R till en ännu bättre hoj till 2016.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Kawasaki ​ZX-10R?