Nya Ducati Multistrada 1200 – uppdaterad

Det kommer två modeller av Multistrada. Dels en ”vanlig” där ABS-bromsar blir tillval men antispinn är original.

Än mer intressant är dock S-modellen som inte bara har ABS och antispinn utan också fjädring från Öhlins som är elektroniskt justerbar. S-modellen kommer även i etyt Touringutförande med hårda väskor och värmehandtag, vilket torde bli populärt på den svenska marknaden.

Motorn är en Testastretta-modellen som också återfinns i 1198, men självklart med ett helt annat effektregister som passar en touringhoj bättre. Toppeffekten är 150 hästkrafter men du kan också köra den med olika former av effektkurvor, en som ger en mindre aggresiv effektutveckling, men fortfarande 150 hästkrafter, samt i ett 100-hästarsläge för regn- och stadskörning.

Ducati har jobbat hårt på att sänka vikten. Torrvikten anges till 189 kilo och den ska fulltankad väga under 200. Dessutom uppges ramen nu vara 19 procent styvare än för den tidigare Multistrada.

Tanken är 20 liter och tack vare att effekten sänkts har bränsleförbrukningen sjunkit markant. Enligt Ducati kommer en föare som kör i 120 km/h uppåt 40 mil innan tanken är tom. Instrumenteringen bjuder för övrigt på en färddator och Ducati lanserar för Multistrada även ett ”hands free-system” för tändningsnyckeln. Det räcker med att du har den i fickan.

Men vi vill veta b>vad du tycker om nya Multistrada? Kommentera här nedan.