Ny amerikansk sporthoj

Det är en grupp ingenjörer från F1 som tillsammans med ett gäng amerikaner har designat nya Ecosse Spirit ES1. Märket är tidigare mest känd för sin galna modell med motor från S&S, vilken provkörts i bland annat Bike Custom, men nu ska sporthojsmarknaden få sig en käftsmäll av Don Atchison has, Richard Glover, Andy le Fleming och Richard Tyrrell.

Så vad är det de ska göra? De vill bygga en extrem motorcykel för bandagar och revolutionera hela tänkandet bakom en motorcykel. Inga små planer direkt…

Detta ska ske genom en minskad frontarea och låg vikt. De vill egentligen ”ta bort hela chassit” och fästa sving och bakfjädring till växellådan, strunta i en konventionel framgaffel och istället använda sig av en typ av Hossack-gaffel.

Därefter har man även en intressant lösning av hur man ska få föraren mer i motorcykeln, och samtidigt behålla en låg tyngdpunkt. Genom att få motorcykeln smalare vid svingarmsinfästningen ska den bli extremt smal.

Så hur gör man den smalare? Jo, deras ide är att höja upp svingarmsinfästningen och flytta upp drivningen genom ett kedjelänkage.

Enligt teamet bakom modellen ska Ecosse Spirit ha hälften av luftmotståndet hos en konventionell sporthoj. Lägg därtill att Ecosse Spirit ska ha en 1000-kubiksmotor på med över 200 hästkrafter och hela bygget ska bara väga 120 kilo torrt.

Toppfart anges till 370 km/h.

Prislapen för allt detta? Högst oklart men någonstans kring två miljoner kronor gissar vi. Idag finns bara den här konceptmodellen byggd i full skala, men inget körbart exemplar. Tidsplanen för Ecosse är att ha modellen körklar nästa år och bygga de tio första exemplaren, därefter väntar en något mer storskalig prooduktion till 2009. Men någon volymhoj kommer det aldrig att bli.

Vad tror du om deras lösning för att få mindre luftmotstånd? Kommer det här att hamna på andra sportmotorcyklar? Hur snygg är deras lösning i dina ögon? Diskutera här nedan…

Se även detta YouTube-klip signerat Motorcyclenews.