Nu startar Dakar 2019!

Årets tävling startade idag i Peru och KTM har som bekant vunnit 17 gånger i rad. Nu är racet dock kortare, endast 10 etapper, och körs till största delen i sanddyner. 70% av racet uppges gå bland sanddyner. Hur kommer det att påverka? Även om det är kortare sträckor blir det fysiskt väldigt tufft, dessutom är det extremt svårt att navigera vilket kan öppna upp för de som är duktiga på det. Det finns många röster som talar för att vi behöver dra ner tempot i Dakar med hänsyn till förarnas säkerhet, men årets upplaga i Peru med färre och kortare sträckor kommer tvärtom att bli något av ett ”sprint-Dakar” om det någonsin funnits ett sådant. Å andra sidan kommer det att vara extremt mycket specialsträckor bland sanddyner, vilket sätter extrem press på både förare och material. 

KTM:s team innehåller segrarna från de senaste tre åren; australiensaren Toby Price, Sam Sutherland från Storbritannien och Matthias Walkner från Österrike. 
Toby Price har fortfarande en skada och hur det kommer att påverka återstår att se. Sam Sutherland är fantastisk i sand, vilket kommer att gynna honom, men av de tre är det å andra sidan Walkner som kanske är den vassaste när det gäller navigering. 
Husqvarna finns också med, nu med Pela Renet som team manager. Förarna är Pablo Quintanilla från Chile och Andrew Short från USA. Det fanns ett rykte om att Graham Jarvis skulle köra men det var bara ett skämt från en spansk site. Quintanilla kan helt klart vara med i toppen. Räcker det för seger? Det återstår att se… Short är före detta motocrossförare som kört supercross och det blir intressant att se hur han kommer tackla Dakar. 

Team Honda är det andra stora fabriksteamet med Kevin Benavides, Paulo Goncalves, Joan Barreda, Ricky Brabec och José Ignacio Cornejo. Av dessa tror vi mest på Benavides och Barreda. Benavides slutade tvåa i fjol, kör stabilt rakt igenom men utan att utmärka sig alltför mycket. Joan Barreda är motsatsen. Han har tagit många sträcksegrar men kallas också för ”Bam-Bam” då han tenderar att köra litet över gränsen. Men det finns flera av förarna som kan komma att överraska. Gonzales körde inte 2018 men är också stabil.

Yamaha har också ett starkt team med framförallt Adrien Van Beveren som älskar att köra i sand och är något av specialist när det kommer till strandrace. Xavier de Soultrait är också vass och det här blir hans femte Dakar. Teamet innehåller även Rodney Faggotter och Franco Caimi men de två får räknas mer som backup som finns där för att hjälpa sina teamkollegor. Van Beveren gjorde ett fantastiskt lopp förra året fram till sin svåra krasch. Han är definitivt att räkna med i årets tävling. 

En nyhet i årets Dakar är att deltagare som bryter under den första halvan, kan återstarta efter vilodagen men då med orange nummerplåt och fortsättningsvis i en parallell tävling. De får ej heller starta inom de 25 främsta på sträckorna. 

Vem tror du kommer ta hem årets Dakar? 

 

Annons

Annons