MV Agusta F4 R 312

Det har gått tio år sedan märket MV Agusta återupplivades efter 20 års sömn. F i F4 står för Piero Ferrari, son till Enzo, och paketet är ritat av motorcyklismens Michelangelo, Massimo Tamburini. Idag har det byggts 35 000 MV Agusta och av dem är 20 000 F4 med tusenmotorn. Och här är F4 R 312, MV-chefen Claudio Castiglionis födelsedagspresent till märket – 312 står för toppfarten som noterats på testbanan Nardo i södra Italien.

Monza var skådeplatsen för första kontakten och det står klart att det här är ett stort steg framåt för MV Agusta, inte bara när det gäller toppfart.

 

Insprutningen är med den ökade effekten en helt annan sak än hos föregångaren. Motorn drar jämnt och man kan dra till 13 500 utan ryck eller skak. Man kan faktiskt ge gas mitt i kurvan utan överraskningar. Den ökade effekten hittar vi faktiskt fördelat över hela varvtalsregistret. Givetvis blir det lite ivrigare efter 7 000 varv, men annars sker allt städat och kontrollerat. Motorn kanske verkar snäll, men den varvar lika lydigt och därför hamnade jag ofta i varvtalsbegränsningen utan att jag märkte vart jag var på väg. På Monza räckte utrymmet för lite över 290 vid strax över 12 000 varv och till 312 var det en bit kvar. Växellådan missade inte en kugg på hela dagen.

Fjädringen hade ställts mjukt efter väderleken och bromsarna fungerar mycket känsligt i alla lägen. Torr bana på eftermiddagen gav mig mer luft i däcken och då började maskinen röra sig lite mera. Illa gick det inte eftersom bakstötdämparen har en säkerhetsventil som ökar högfartsreturdämpningen. Den säkerhetsdetaljen stör nu inte den excellenta fjädringen. Som bromshjälp har en cylinder i motorn noll kompression på avslag vilket hindrar motorn att brutalt bromsa in bakhjulet. Låter bra och fungerar!

 

MV är ingen nervös motorcykel och med sina ganska konservativa chassimått får man ta i för att få den att svänga snabbt, mycket mer än med nya R1.

Enliters-F4:an har här finslipats till ett mycket imponerande paket, vars verkliga värde en erfaren förare omedelbart förstår att uppskatta.

 

Plus:
Designen, exklusiviteten och den extrema tekniken. 4 000 byggs till pris som en Ducati 1098S. Och +300 km/h…

Minus:
Men 240 000 är sjukt mycket pengar med tanke på vad du får hos de japanska konkurrenterna för halva priset.

Publicerad i Bike nummer 7 2007.
Text: Alan Cathcart
Bild: Alex Photo