Missa inte 125:ans dag!

Vem har inte sköna minnen till den nyvunna friheten på en 125:a?
 
Vi frågar Hampe Hammarberg, en av de som är aktiva i 125:ans dag vad detta handlar om!
-125:an som har kommit sorgligt i kläm mellan sin egen påtvingade 10 kilowattsbegränsning och en EU-moppe som tappat alla spärrar. Detta är en  potentiellt allvarlig situation för motorcyklismens fortlevnad, berättar
Hampe.
 
Även om du aldrig satt sig på en tvåhjuling igen efter två hektiska 125:a-år så är du ändå hojåkare någonstans inne i själen och har insikt och förståelse för motorcylismens plats i samhälle och trafikmiljö. 
Så, hur ska 125:ans dag kombinera skoj med någon slags ståndpunkt?
 
-Enkelt. Du kör en sväng! En Ironbutt-sväng! Klassiska distansen SaddleSore 1000; 1 000 USA-miles inom 24 timmar. I en mycket liten krets av hojåkare rönte detta projektet oväntat stort intresse, och ännu så länge är vi 5 stycken på startlinjen. Märkligt nog kör alla hittills Honda av liknande modeller: XL, XR, 2 x XLR samt en MTX från 1987, och fler står och trampar i farstun, berättar Hampe vidare.
 
Läs 125:ans dags pressmeddelande här:

Startplats är Hotel Formule 1 i Jönköping klockan 03:00 vid E4. Starten sker gemensamt i gryningen på lördag morgon.

Rutten är framtagen med hänsyn till IBAs krav på hörnpunktsdokumentation (kvitton), snabba tankställen och säkra vägar. Den har start och mål på samma ställe och är lagd som en liggande åtta över landet, med skärningspunkt halvvägs i start/mål för att erbjuda möjlighet för de som känner att dom eller deras maskin fått nog.

 
Här finns också möjlighet för de som vill köra körningen som en "stafett" med två förare som växlar och tar hälften var. Detta ger självklart ingen godkänd körning enligt Ironbutt Associations regler,
men det är en bra möjlighet att vara med om något unikt även om man inte har tidigare erfarenhet från långdistanskörning.
 
Vi passerar Stockholm, vänder norra slingan i Borlänge och går ner mellan sjöarna. Södra slingan tar oss förbi Oskarshamn, Karlskrona och vänder upp igen strax norr om Helsingborg.   
 
Rutten är förhandsprövad av IBA-Sverige och den enda kostnad som uppstår för deltagarna är sedvanlig kostnad för (frivillig) certifiering och livstidsmedlemskap i The Ironbutt Association vid genomförd körning  
Körningen leds av en "Ridemaster" som har alla hålltider och stoppminuter i ett körschema. Tar man bara rygg på honom så löser sig allt.
Sist kör en "Sweep"-cykel som håller koll på de som eventuellt får tekniska problem eller behöver lite extra motivation emellanåt.  
Det är också fritt fram att köra brevid med på vilken sorts cykel som helst, men Ridemaster på sin 125a bestämmer tempot.
 
Ta chansen att vara med på en unik och rolig körning tillsammans med genuina motorcyklister som inte skäms över att köra 125:a emellanåt!
Att moderna  hojar är begränsade till 10kW är inget egentligt problem. Ursprungskriterierna för körningen sade att man skall delta på motorcykel som klarar ett rullande snitt på minst 90km/h,
men med 2 deltagare som köpt cyklar med endast 8kW som maxeffekt så faller detta kravet.
Nästan anything goes!
 
Med denna körning vill visa 3 saker:
1. En 125 duger till otroligt mycket mer än man tror!
2. Ironbuttkörning handlar inte om feta hojar och svindlande hastigheter.
3. Det är KUL med motorcyklar.
 
Upprinnelsen och försnacket till körningen finns här:
http://www.ironbutt.org/forum/
forum_posts.asp?TID=6053&PN=1