Michelin Power RS Ökengrepp

Det finns en tid innan och en tid efter lanseringen av nya Michelin Power RS”. Så inleds presskonferensen av företagets nya sportdäck i stekande värme i en depåbox på MotoGP-banan Losail i Qatar. Platsen har noga valts ut för att visa vilken bra produkt det är, även om det inte är ett tävlingsdäck för bana. Däcket är ett sportigt gatdäck med kapacitet för bana.

Michelin power rs är ett dualcompond däck med mjukare gummiblandning på sidorna och hårdare stomme i mitten. Uppbyggnaden av framdäcket är nytt, främst invändigt. Stor möda har lagts på att förbättra stabiliteten och precisionen vid snabba kursändringar, samt hårda inbromsningar in i kurvor. 
Naturligtvis är jag laddad inför uppgiften att pressa däcken till gränsen för vad de tål, men blir bryskt tillsagd att låta bli att ändra inställningarna för traction control på hojarna. Jag struntar i vad de tycker, jag är ju där för att göra mitt jobb.
Först får jag köra ett pass med en hoj som har förra generationens däck monterade. Därefter hoppar jag över till en likadan motorcykel med de nya däcken. Skillnaden är faktiskt större än väntat. Främst i förmågan att snabbt börja leverera grepp. De nya däcken värms upp mycket snabbare och greppet erhålls långt snabbare för Power RS.

Framdäcket håller i mycket bra även vid riktigt hårda inbromsningar långt in i kurvorna och bakdäcket gör allt det kan för att leverera samma prestanda. Men eftersom all elektronik är avstängd griper inte traction control in för att ta hand om effekten och låter istället bakdäcket glida ut i sladd. Mjukt och kontrollerat mot den varma asfalten. Aldrig några snabba överraskande släpp, bara mjukt och tydligt förmedlat till föraren.
Vi erbjuds inte några möjligheter till körning på landsväg och inte heller i regn och rusk men däremot att pressa däcken under åtskilliga körpass på den för däcken tuffa banan där mycket sand blåser in från öken.
Jag kan konstatera att däcken har bra livslängd och grepp trots att åtskilliga antal varv hunnits med i ljuset av kvällsbelysningen. Bakdäcket blir nött och slitet på sidorna men ändå finns samma grepp och känsla.

 Power RS kommer inte bara i dimensioner för de stora effektstarka sporthojarna utan även i storlekar passande det växande segmentet 300-kubikare.
4 olika dimensioner på framdäck och hela 9 olika dimensioner  för bakdäck erbjuds, alla i storleken 17-tum. Bredden bak börjar på 140/70-17 till maffiga 240/45-17. Pris för 120/70-17 är 1 952 kr och 2 806 kr för 190/55-17.   
 

Annons

Annons