KTM SX-F 350

Produktchefen för KTM:s off-roadavdelning, Joachim Sauer, börjar lanseringstillfället med att konstatera att den nya SX-F 350 är den viktigaste och mest intressanta modellen på flera år i motocrossvärlden. Därefter stiger den tiofaldige världsmästaren Stefan Everts upp på scenen. Everts fungerar numera som chef för KTM:s tävlingsledning på crossidan. Han berättar att han är stolt över hur hans utvecklingsarbete märks av så tydligt på den nya modellen.

Det är maj månad och tillställningen i Spanien huserar samtliga av nästa års cross- och enduromodeller, vilket är ovanligt tidigt. Det finns ett stort antal motorcyklar framme, men pressen verkar endast vara intresserade av en enda modell:

SX-F 350 är någonting helt nytt. I korthet kan man säga att den här 350-kubikaren har tre och en halv, helt nya egenskaper. Den första är motorn, som representerar en trolig framtida storleksklass. Redan för flera år sedan talades det om en storleksklass, som skulle placera sig någonstans mellan 250- och 450-kubik. Anledningen är att 450-kubikare är för effektstinna och tungkörda för den genomsnittlige föraren. Och på motsvarande sätt önskar sig de flesta mer effekt i botten- och mellanregistret när det kommer till 250-kubikare.

KTM luktade sig till ett nytt marknadstillfälle och enligt hörsägen, så är det till stor del Stefan Everts förtjänst att fabriken började utveckla en ny motorcykel, som skulle motsvara användarnas önskemål.

Jämfört med 250-kubikaren är kompressionsförhållandet något högre, kubikantalet har vuxit med cirka 100 och borrningen/slaget är större på så sätt att slaglängden är förhållandevis längre än i den lilla 250-kubiksfyrtaktaren. Hojen är elstartad och har därmed ingen kick.

Nästa nyhet med modellen är att den har länkad bakfjädring. KTM har alltid använt länkagelösa PDS-fjädringar i sina hojar, men det gäller inte längre för fyrtaktarna. 2011-årsmodeller av fyrtaktade crosshojar får nu nya, länkade fjädringar. Även den här lösningen har Stefan Everts varit med om att komma fram till. Han berättar att han började fnula på idén redan för några år sedan och att han har fått stöd från USA:s racingteam där länkade fjädringar varit mycket efterfrågade. Anledningen till den länkade bakfjädringens popularitet är att den har större progression i dämpningen än PDS.

Den tredje nyheten är insprutningen. Keihins 48-millimeters EFI är supermodern. Insprutningen och motorstyrningssystemet ger föraren möjlighet till mångsidiga justeringar via styrenheten. Dessutom finns en strömbrytare tillgänglig i utrustningslistan och med den kan motorkaraktären justeras, till och med under körning.

Med lite humor kan man säga att förutom dessa tre stora förändringar, så är den nämnda halvan hojens utseende. På SX-F 350 är det bara framdelen som känns bekant med KTM, i övrigt har den fått en helt ny design.

 

Under den snabba testkörningen infriar SX-F 350 alla de löften som Sauer och Everts pratade om i sina presentationer. Min egen körning kändes först helt åt skogen; de steniga endurostigarna var inte nådiga på bakdelen och banan kändes skoningslös. Så småningom hittade jag rytmen och 350-kubikaren kom verkligen till sin rätt. Modellen är en spännande kombination av en stor och en liten fyrtaktare. Motorn sträcker sig upp på riktigt höga varv, precis som i de små fyrtaktarna, och trots detta är mellanregistret mycket starkt. Insprutningen genererar mycket bra körbarhet på de lägre varven, gaskänslan är superbra och tack vare det får du bra flyt genom kurvorna med packat underlag.

Jag tycker att modellens främsta fördel är bakfjädringen. Den ger en stabilitet och körbarhet, även framdelen påverkas positivt av detta. SX-F 350 är hela tiden välbalanserad och har en mycket lugn karaktär.

Jag hittar ingenting negativt och är övertygad om att den i framtiden kommer att vara en populär modell, eftersom den lämpar sig såväl för motionsförare, som för vinstsugna raceförare. Detta har Antonio Cairoli bevisat i MX1-klassens VM-serie.

 

Plus
Mångsidig, lättkörd och egenskaper som lämpar sig även för högre hastigheter. Fjädringen fungerar utmärkt. Insprutsinställningarna.

Minus
Det enda egentliga minuset är en fundering på hur den nya motorn pallar trycket vid längre tids körning.


Publicerad i Bike nummer 8 2010.
Text: Sami Salonen