KTM 990 SMT ABS

Nya KTM 990 SMT ABS har lätt uppdaterad kåpa, ny frontlykta, 12-voltsuttag och som namnet antyder är låsningsfria bromsar nu standard.

Enligt KTM konkurrerar modellen med Triumphs Tiger-modeller, BMW:s GS-serie samt Ducatis Multistrada, och köpare till den typen av motorcykel kräver ABS. Något den gamla modellen saknade. Istället för att montera ett standardbetonat system för att behaga marknaden, beslutade KTM att välja ett ABS som verkligen skulle behålla modellens sportiga egenskaper under inbromsning, och den utvecklingen har tagit dem två och ett halvt år. Har de uppnått sina mål?

 

Turligt nog, även om det inte var vad jag tänkte på vid tillfället, var vädret vid presentationen av modellen i Spanien ytterst lämpligt för att testa ABS. Med andra ord – det ösregnade. KTM hävdar att Bosch 9M+ är det mest avancerade ABS-systemet på marknaden och en generation före det på BMW S 1000 RR. Det nya systemet har bara inneburit en viktökning på ett kilo, men viktigast av allt så fungerar det mycket bra.

Under hård inbromsning i en rak linje känns inte ABS:en till en början, precis innan du stannar känns pulserna tydligt i bromshandtaget, men bromsarna tar hela tiden bra. Precis som för vissa andra system tillåter KTM:s ABS att bakhjulet lyfter från marken under mycket korta perioder tills trycket på frambromsen minskas.

Under flertalet inbromsningar kände jag dock aldrig att bakänden lyfte och motorcykeln uppträdde stabilt. I egenskap av dumdristig testförare provade jag också att bromsa mitt på såphala väglinjer och systemet ingrep med imponerande snabbhet och effektivitet.

 

De låsningsfria bromssystemen har idag blivit så bra att det inte finns något argument mot att de monteras på körglada modeller.

KTM ger dig möjlighet att stänga av ABS:en på SMT med en knapptryckning, men om det verkligen behövs går att diskutera. ABS är inte längre ett irritationsmoment, snarare en osynlig säkerhetslina. En lina som KTM med stil har fäst vid nya 990 SMT.

 

Plus:
Lätt och mycket effektiv ABS som inte påverkar körglädjen.  12-voltsuttag är nu standard.

Minus:
För sent ute? Kanske har det dröjt för länge för att 990 SMT skall bli en riktigt storsäljare under sin livstid.

Publicerad i Bike nummer 4 2011.
Text: Jon Urry
Bild: KTM