KTM 790 Duke – En ny epok

KTM har tagit ett rejält kliv när det gäller mellanstora Duke. För att kunna utmana konkurrenterna har de skapat en lite större och mognare modell med en helt ny tvåcylindrig motor. Men sanna sitt eget Ready to Race-motto har modellen fortfarande ett välbevarat huligan-DNA.
 
Motorn kallas LC8c och är en parallelltwin på 799 kubik med dubbla överliggande och kedjedrivna kamaxlar. Topparna huserar även ett tändstift och fyra ventiler per cylinder samt en hydraulisk kamkedjespännare.
 
KTM 790 Duke
manglar ur sig 86 newtonmeter i vrid vid 8000 varv och 105 hästkrafter strax därefter i registret. Två balansaxlar håller vibrationerna i schack, den ena sitter framför vevaxeln och den andra i toppen mellan kamaxlarna.
 
Stålramen är en bekant KTM-detalj men bakramen i gjuten aluminium är lite anorulunda. Den snygga, starka och lätta konstruktionen huserar även luftburken.
 
Precis som många
av sina syskon får 790 Duke en TFT-skärm som instrumentering som ger dig tillgång till fyra körlägena Sport, Street, Rain och Track. De tre första lägena justerar gasrespons och ingripandet från systemet för traction control. Track låter dig själv justera dessa elektroniska hjälpmedel efter egna önskemål.
 
Precis som hos några av de mindre Duke-syskonen har 790 ett Supermoto mode som tillåter dig att låsa bakhjulet medan ABS fortfarande är aktiverat för framhjulet. En spännande detalj är den dubbelverkande quickshifter som standardmonterats på modellen.
 

Annons

Annons