KTM 690 i bromsbänken!

Till vårens stora Offroad Special kommer vi presentera en teknikartikel om ”redaxmoppen”, en KTM 690 Enduro från 2019. Vi kommer presentera lite olika tillbehör och göra en lätt trimning.

Som ett första steg begav vi oss till Surahammar och Lyrén Motorsports där hojen fick gå en första rond mot Dynojet-bromsbänken. Roger och Kalle Lyrén är kända profiler inom dragracing med ett flertal EM-titlar i Prostock genom åren. De ansvarar även för Parts Europés verksamhet i Norden. Med deras stora erfarenhet i bakfickan lämnar jag med varm hand över hojen. Bromsbänkskörningen vill vi ha till för att se vad vidare trimingrepp ger i verkligheten. Får du valuta för dina surt förvärvade slantar?

Roger och Kalle Lyrén poserar framför sina coola lokaler i Surahammar.

Efter någon timme är vi klara och har ett kvitto med oss vad den högvarviga enstånkan presterar i bänken. Det ska bli spännande att få se vad den kommande ”lätt-trimningen” kommer ge för resultat, både i toppeffekt och körbarhet. Vi kunde inte hålla oss riktigt utan var tvungna att fuska lite genom att lyfta på luftfilterlocket och köra en repa till i bänken. Resultatet lät inte vänta på sig, en våg av vridmoment och effekt öppnade upp sig upp till 6500 varv, därefter något sämre. En mappning av bränsle/luftblandningen kommer göra underverk.

Jag och Kalle kunde inte riktigt hålla oss utan var tvungna att testa vad det öppnare luftfilterlocket gjorde för verkan.

Följ utvecklingen här på sajten och framförallt i kommande Offroad Special som kommer ut den 25 mars. Tidningen går även att förbeställa till ett förmånligare pris via denna länk: Beställ Offroad Special

Lyrén Motorsport håller till i en fantastiskt lokal, en före detta elverkstad på hela 1900 kvadratmeter! 1982 arbetade runt 80 personer här med bland annat reparationer av elmotorer till de kringliggande fabrikerna.