KTM 690 Enduro/SMC-R

Provkörningen av KTM:s uppdaterade 690-serie kördes nere i Spanien, några mil utanför Barcelona. Offroad­versionen 690 Enduro R rastades på riktigt fina offroadvägar varvat med enduro­stigar och uttorkade flodbottnar med  ­stenbumlingar som underlag. 

690 SMC-R pressades hårt på en gokartbana där man slapp annan trafik och kunde analysera hojen i lugn och ro som den busmaskin den är.

SMC-R och Enduro R har båda fått den uppdaterade LC4-motorn utrustad med teknikporr, så som dubbla tändstift med ­separata mappningar, och ride-by-wire.

De två tändstiften jobbar tillsammans upp till 4 000 varv. Därefter byter motorn mapp och låter enbart ena stiftet jobba på de högre varvtalen för en optimal förbränning och därmed ett högre effektuttag. 

8 –10 procent lägre bränsleförbrukning utlovas. Det minskar utsläppen vilket gör motorn klar för Euro 4 som införs 1 januari 2016. Nya motorn har ­dessutom längre service­intervall på 1000 mil.

 

Ride-by-wire tekniken gör motorcyklarna både säkrare och lugnare till gången. Säkrare då man slipper en vajer som kan orsaka gashäng om den blivit skadad eller fått lera innanför höljet. Och lugnare då man med hjälp av dubbla stift och det vajerlösa systemet har fått bort den klassiska på- och avkänslan på gasen som LC4-modellerna lidit av under åren.

ABS är också nytt för i år. I normalläget har ABS-systemet ett skydd som skall förhindra att man slår över framlänges vid en hård panikbromsning. Under provkörningen var hojarna utrustade med en ABS-dongel från KTM:s Powerparts-sortiment. Dongeln kopplar bort skyddet och ställer istället om ABS:en till ett sportläge som tillåter låsning av bakhjulet. Vi slapp alltså utsätta oss för några överslagstester framlänges och kunde i stället leka med låst bakhjul men ändå ha ABS fram. 

ABS kan ibland vara ett lömskt system som kan skapa oberäkneliga situationer­ när man kör hårt på bana eller grus. ­Bromssträckan kan bli flera meter längre än vad man räknat med när hojen tror att man tappat kontrollen. Men Enduro R krossade mina fördomar och fungerade otroligt bra. Till exempel när jag hade tagit sikte mot en sandvall i en kurva, låg på full broms och plötsligt kände hur bromshandtaget började pulsera. Instinktivt trodde jag att ABS:en skulle lätta på bromsen för att hitta nytt fäste men systemet jobbade med så pass hög ­frekvens på pulserna och på gränsen till framhjulssläpp utan att ställa till det med broms­punkten. Allt medan jag hade full kontroll på bakhjulet med fotbroms och slirkoppling. I slutändan hade jag mer nytta än besvär av ABS-systemet och så är det inte med äldre system.

På SMC:n var det endast vid riktigt hård körning när man sladdade långt in mot apex i kurvorna på gokartbanan som jag kände av någon enstaka pulsering men helt utan att det påverkade körningen. Med andra ord fungerade ABS-systemet riktigt bra utan att vara för känslig.

SMC-R och Enduro R har även fått nya framgafflar med kompressionsdämpning i ena gaffelbenet och retur i den andra. Detta för att lättare kunna ställa in fjädringen utan att inställningarna påverkar varandra.

Växellådan känns precis som förr och fungerar klockrent när man kör aktivt. ­Växlarna ­klickar i väldigt fint med en ­bekräftande känsla om att nästa växel kuggat i. 

Plus: Lätthanterlig motor med massor av effekt och bra ABS.
Minus: Kramp i mungiporna (eller längre motorvägsetapper).

Publicerad i Bike nummer 6 2014.
Text: Matti Tepsa
Foto: KTM