KTM 690 Duke R

Inom loppet av ett par minuter passerar jag tre körskoleekipage som är på väg till ­uppkörningsplatsen i Tullinge. Alla sex förare kör varsin av KTM:s senaste 690 Duke. Service var 1000:e mil och en prislapp på 71 900 kronor verkar ha varit övertygande argument. Duke har tagit flera steg från ursprunget och dessutom blivit en allt bredare modell – i år finns den som 125, 200, 390 och 690. Men med 690 Duke R har man istället tagit ett kliv tillbaka mot rötterna och busen har trätt fram ur skuggorna. 
Till skillnad från standardmodellen har Duke R lägre styre, aggressivare placering av fotpinnarna, nya fälgar och ljuddämpare från Akrapovic. Styret ger bra kontroll under aktiv körning men kan vara opraktiskt brett vid körning mellan köer. Dock har Duke bra styrutslag och är lätt att hantera vid stads­körning. Fälgarna är av aluminium och marginellt lättare än de på 690 Duke. ­Ljuddämparen från Akrapovic har ökat motor­effekten med två hästkrafter upp till 69, ljudet är dock dämpat.
 
Motorcykeln vi kör är original och har inga tillval monterade. Den bekvämare Powerparts-sadeln, kraschbågen och den transparenta luftboxen är original på 690 Duke R.  Störst skillnad gör den bredare sadeln. Vid aktiv körning kan jag glida framåt, få bättre grepp om tanken och röra mig i sidled. På motorvägen är det skönt att kunna röra sig bakåt och stoppningen är bekväm. 
Men motorväg är egentligen ingen naturlig hemvist för Duke R. Utväxlingen gör att varvtalet är högt och det lilla vindskyddet framför instrumenteringen gör främst skillnad för kortare förare. Den 690 kubik stora stånkan är oförändrad och de ­vibrationer som 690 Duke har finns kvar. 
För att vara en stånka finns mycket effekt att hämta på topp, vilket ger den något av en dubbel personlighet då kraften kommer mjukt på de lägre varven. 
Växellådan skulle kunna vara mer exakt och en av de få saker som följt med sedan första Duke är dess långa slag. Den hydraul­iska kopplingen är lätt­arbetad men ger inte samma känsla som en vajerreglerad. 
På landsväg kommer Duke R till sin rätt, de 149,5 kilona – samma som 690 Duke – styr med lätthet in i svängarna. Den låga vikten i kombination med att stånkan har mindre levande massa än en flercylindrig motor gör den väldigt lättsvängd.
Runtom sitter nya stötdämpare från WP. Den inverterade framgaffeln ­mäter 43 ­millimeter. På vänster sida ställs ­kompression och på höger sida retur. ­Bakdämparen har extern gasbehållare och är fullt justerbar. ­Fjädringsvägen både bak och fram har ökat med 15 millimeter. Dämparna är i grunden mjukt inställda och absorberar ojämnheterna i asfalten fint. De slår aldrig igenom och fram­gaffeln dyker inte för mycket vid hård inbromsning.  
Sadelhöjden har ökat med 30 millimeter. Förarpositionen är fortfarande upprätt med bra sikt, men har blivit ­kompaktare då de nya fotpinnarna sitter högre upp och längre bak. Både en passagerarsadel och kuts följer med från fabrik.
Precis som 690 Duke har R:en bromsar från Brembo. Det här oket är dock sex procent lättare och har en ny bromspump. Känslan är fin, men för att få ut maximalt ur bromsarna krävs att du tar i ordentligt. Vid hårda inbromsningar underlättar KTM:s slirkoppling AHC – Anti Hopping Clutch. 
ABS:en är fortsatt Bosch 9M+ och den gör sitt jobb. Den är enkel att stänga av med ett knapptryck på instrumenteringen när neutralen är i. Extra för Duke R är ett ­Supermoto-läge som aktiverar ABS fram men tillåter bakhjulslåsning. 
Precis som vanliga Duke har Duke  R flera motor­mappningar tillgängliga genom ett reglage under passagerarsadeln. Standard­läge är 3, sport 2 och ­komfort 1. Sportläget gör insprutningen betydligt ­aggressivare medan komfort gör den avsevärt mjukare. Mappningarna märks främst på lägre varv och vid gaspåslag. Standardläget funkar bra i alla situationer, sport lämpar sig för bana och komfort är väldigt mjuk och lär tilltala främst nybörjare. 
 
Överlag är 690 Duke R en välbalanserad motor­cykel som passar både nya och mer erfarna motorcyklister. Vanliga 690 Duke är mång­sidig, R-modellen har istället en inriktning mer fokuserad på prestanda. 
Standard 690 Duke kostar 74 900 kronor, R-modellen 16 600 ­kronor mer – är det värt de extra kronorna? Överlag har R:en bättre köregenskaper, justerbara dämpare är alltid välkommet, men den är samtidigt mer krävande och mer aggressiv. Söker du främst ett pendlarfordon lämpar sig vanliga 690 Duke bättre, vill du ha en kamrat att rita ­lakrits med har du hittat rätt. 
Plus: Välbalanserad. Justerbar fjädring. Långa serviceintervaller.
Minus: Vibrationer. 
Publicerad i Bike nummer 8 2013
Text: Jonathan Balsvik
Foto: Marc Malmqvist