KTM 690 Duke

KTM 690 Duke provkördes i samband med KTM:s LC4 triathlon i Barcelona där de presenterade nya Duke 690, Enduro 690 och SMC 690. 

Duke har liksom dess syskon fått upp­daterad motor och nytt ABS-system till i år.  Med hjälp av en dongel från Powerparts-­sortimentet jobbar ABS:en endast på fram­hjulet och tillåter låsning av bakhjulet ifall man kör på bana och känner att man har nytta av motardsladdar vid hårda inbromsningar.

 

Den nya LC4-motorn har numera separata mappningar för de bubbla tändstiften för en mer optimal förbränning och mjukare gång. Tändstiften jobbar parallellt upp till 4 000 varv och därefter byter motorn mapp och låter enbart ett av stiften jobba. Enligt KTM ska bränsle­förbrukning minskat med 8–10 procent och lägre utsläpp gör motorn redo för de ­stundande Euro 4-kraven som kommer att gälla från och med 1 januari 2017. 

Insprutningen med ride-by-wire är också uppdaterad. Det har bidragit till att eliminera på-och-av-känslan som Duken haft ända sedan modellen fick insprutning. Motorgången har blivit väldigt len och mjuk och saknar mer eller mindre helt de klassiska vibrationerna som en stånka i regel har.

Motorn har även fått en omarbetad och effektiviserad oljesmörjning som ökar service­intervallerna till 1 000 mil vilket är ett plus då det ger bättre ekonomi för den som kör mycket.

 

Provkörningen ägde rum på slingriga ­bergsvägar med varierande kvalitet på ­asfalten. Fjädringen är mjuk och bekväm vid vanlig körning men när man pressar cykeln hårdare märks det också att Duke är väl­balanserad då varken bak eller fram­fjädringen sticker ut och gör körningen nervös.

Motorn imponerade på de kurviga väg­arna med branta uppförs- och nedförs­backarna. Vridmomentet som stånkan levere­rar gör körningen trygg och behaglig när den ena kurvan avlöser den andra. Växellådan känns perfekt drevad för motorn där sjätte växeln fungerar som en transportväxel för att motorvägs­etapper ska kännas mer uthärdliga.

I övrigt är cykeln densamma som 2012 när den senaste modellen presenterades, förutom att den nu också går att får i A2-­utförande. Summerat en rolig men samtidigt användbar hoj som blivit ännu bättre.

Plus: Lekfull pendlarhoj med långa ­serviceintervall. A2-förberedd. Effektivt ABS-system. 
Minus:  Personligen gillar jag R-modellens högre sadelhöjd mer (865 mm). Nu sitter du mer i än på hojen.

Publicerad i Bike nummer 7 2014.
Text: Matti Tepsa
Foto: KTM

Annons

Annons