Körskola – del 4: Spårval

I Bikes körskola lär Andreas Mårtensson, Svensk Mästare i roadracing, dig att utvecklas som förare. Varje lördag publiceras en ny del.

Viktigast att tänka på är utgången av kurvan. Det är farten du har med dig ut ur kurvan som avgör hur snabbt du kommer upp i maxhastighet. Har du dålig utgång tappar du tid under hela raksträckan. Ingången av kurvan är därför bättre att försaka än utgången då du tappar minst tid i ingången. Ett sätt att få till en bra utgång är att placera apex sent på kurvan. Med apex menas den punkten då du tangerar kurvan, dvs. då du är så nära inner­kanten som möjligt. Placerar du apex rätt kan du påbörja ­raksträckan redan i svängen och på så sätt få högre topphastighet. 

För att välja rätt spårval är det viktigt att du kan banan ordentligt. Gå eller cykla gärna banan ett par varv innan du åker ut på den. 

Vilket spårval du ska ha påverkas givetvis av vilken hoj du kör. Med en mindre hoj (t.ex. 600cc) är även hastigheten i kurvan och att inte tappa varvtalet avgörande. Med en större hoj är det viktigare att utnyttja vridmomentet och få till en bra utgång.

Viktigt att tänka på är att inte ta i för kung och fosterland i hopp om bra varvtider. Försök att köra på samma sätt hela tiden och gör små förändringar på spårval från varv till varv. Repetition och precision ger ­perfektion. Följ med kurva för kurva i ett varv på Gelleråsen. 

Publicerad i Bike nummer 9 2013
Text: Andreas Mårtensson

Annons

Annons