Kawazaki ER-6

Redan första säsongen blev Kawsaki ER-6 Sveriges mest sålda motorcykel, och den har behållit platsen sedan dess. I Sverige säljs det nästan tre gånger så många ER-6 som Yamaha R1 och i Tyskland är det bara BMW R 1200 GS som säljer bättre. Den lilla Kawasakin har blivit en enorm succé. Hur gick det till?
Kawasaki gjorde en väldigt träffsäker analys både i fråga om att definiera själva marknaden och vad den efterfrågade. Användningsområde, design, pris och teknik. På alla dessa punkter träffade Kawasaki bulls eye i fråga om vad marknaden, med stigande ålder och större krav på praktisk nytta, efterfrågade.

Kawasaki ER-6 är designad så att många uppfattar den som modern och snygg, den kostar hälften så mycket som en Yamaha R1, den är väldigt lättkörd  och tillräckligt snabb för att de flesta ska uppleva den som underhållande. Vad mer kan man begära?
Här är verkligen helheten större än summan av delarna, för det var ett skenbart simpelt koncept som Kawasaki lanserade på hösten 2005. Ram av rundrör i stål, en klent dimensionerad svingarm i samma material, konventionell teleskopgaffel, bromsar med fyrkolvsok, två parallella cylindrar på tillsammans 649 kubik, nästan inga kåpor och ett rakt samt enkelt styre.
Låter måttligt spännande, men visade sig vara receptet för en riktig glädjespridare – en körmaskin av rang faktiskt. ER-6 är ganska liten, väldigt smidig och lättmanövrerad. Fjädringen både fram och bak fungerar klanderfritt vid hetsigt tempo längs kurviga vägar. Tillsammans med den upprätta körställningen har föraren en mycket påtaglig och skön känsla av både kontroll och samhörighet.
Motorn lämnar uppmätta 68 hästkrafter på bakhjulet och eftersom den fulltankade vikten stannar på 194 kilo är accelerationen riktigt imponerande. Hela vägen mellan 3 500 och 9 000 varv finns nästan alla av de maximala 66 Newtonmeter som ER-6 lämnar vid 7 000 varv. Motorgången är typisk för en parallelltwin och sänder ett tydligt och angenämt pulserande till föraren genom sadel och styre. På låga varv innebär kombinationen litet svänghjul och två cylindrar att motorn hackar och rycker på ett osnyggt sätt. Försök att krypköra runt gathörn och genom rondeller på treans växel resulterar i en hemsk upplevelse av mekanisk tortyr. Håll varvräknarnålen över 3 000 varv så mår både du och motorn bättre. Vid 6 000 varv kommer den verkliga effektknuffen och vid 11 000 rödmarkeringen.
Modellen har tillverkats i två versioner med ändelserna n och f. Den första är den kåplösa som presenterades som årsmodell 2006, den senare har helkåpa och kom ett år senare. ER-6 f är inte bara en ER-6n med sidokåpor, utan hela kåpan är helt anpassad för modellen. Även instrumenteringen är annorlunda på f.
Båda versionerna uppdaterades till årsmodell 2009 med lätt omarbetad form på strålkastararrangemang, kåpor, ljuddämpare och instrumentering, som först nu fick bränslemätare. De dubbla analoga mätarna på f-versionen ersattes med en orangelysande heldigital panel.
Backspeglarna på ER-6 visar till stor del förarens axlar och bland originaltillbehören finns 4 centimeter förlängda spegelarmar. Är du längre än 180 centimeter bör även kåpglaset ersättas med ett högre. 
Kawasaki ER-6 har frälst tusentals förare med körglädje och befriat dem från kubik- och  hästkraftsberoende.