Kawasaki ZZR 1400 2006–

 

Året var 2006 och Kawasaki gjorde det igen. Plötsligt presenterade man ett nytt högfartjärn med hela 200 hästar i motorn uppe i fart, då övertryckssystemet jobbar effektivast. En motor som fick begränsas elektroniskt för att cykeln inte skulle spränga 300-kilometers­vallen.
Motorvägen smalnar drastiskt i hög fart. Också på den fria fartens Autobahn känns det som att övrig trafik står still. Eller till och med kommer backande mot en. Att köra motorcykel i nära 300 blås är en sensationell upplevelse. Men den kräver att föraren håller tungan rätt i mun, och att han väljer rätt tid och plats för fartövningarna.
I sadeln på Kawasaki zzr 1400 är fartupplevelsen dramatiskt, men kontrollerad. Föraren sitter moderat framåtlutad i en avspänd körställning som håller i många mil, också i hög fart. Aerodynamiken är perfekt och om bara föraren gör sig liten bakom helkåpan så träffas han inte så mycket av den starka fartvinden. Ett krav för att överhuvudtaget kunna köra motorcykel i de här farterna.
Men Kawasaki zzr 1400 handlar inte bara om att köra ultrasnabbt på motorväg, det är en mycket duglig motorcykel också för övrigt. Som sportig tourer gör den ett bra jobb. Både förare och passagerare sitter avspänt framåtlutad i den hela dynan. Förarmiljön är förstklassig och inkluderar en färddator för mer touringinformation.
Chassit är relativt smidigt och lättsvängt och fjädringen arbetar utan anmärkning. Motorn har en mjuk effektkurva och är inte så vridstark som man skulle kunna tro, med tanke på volymen. Kawasaki menar själva att det var meningen, för att minska risken för hjulspinn i låga hastigheter.
En trevlig motorcykel, som på landsvägen får konkurrens av många andra bra landsvägsmotorcyklar. På motorvägen är den dock ohotad kung. Den är otroligt snabb, grym acceleration och ändå är kraftpaketet väl kontrollerbart.
Årsmodell 2008 innebar en på utsidan närmast osynlig uppdatering. Inuti hände dock en del. Motorns maxeffekt ökade till 203 hästkrafter i fart, trots Euro 3-kraven som nu uppfylls. Kritiken mot bottendraget är nu åtgärdat och motorn går ännu mjukare. abs blev också standard.