Kawasaki ZX-6 R 2009–

 

Kawasakis sporthoj i sexhundraklassen genomgick en omfattande uppgradering till årsmodell 2009. Vikten sänktes med hela 9 kilo till fulltankade 193 kilo och mellanregistret förbättrades markant. Det fina mellanregistret var en mycket välkommen nyhet eftersom föregående modeller visserligen hade haft gott om kraft nära rödmarkeringen, men ett smärtsamt klent mellanregister som tvingade föraren till ett utpräglat aktivt, aggressivt och tröttande körsätt. Okej på bandagar, men jobbigt på landsväg.
Lösningen med dubbla insugsgummin har enligt Kawasaki en liknande och samma gynnsam effekt på motorns finmotoriska repsons som variabla insugstrattar. Det fungerar i alla fall och i kombination med en mycket finjusterad och jämnt arbetande insprutning, är zx-6 r från och med årsmodell 2009 betydligt smidigare att köra genom rondellen på väg till jobbet och Kinnekulles Kvarnkurva.
Motorn är fortfarande vansinnigt hysterisk i de övre varvtalsregionerna. Med sänkt inre friktion i motorn och ett nytt topplock trollade Kawasaki fram ytterligare tre hästkrafter, totalt 109 uppmätta på bakhjulet vid skyhöga 14 800 varv. Rödmarkering är först vid 16 000 varv. Maximala vridet på 55 newtonmeter finns vid 12 500 varv. zx-6 r är inte en motorcykel att finköra med på högsta växeln, den ska varvas och det med besked. Ljudet från insuget när motorn närmar sig sitt mest effektiva varvtalsområde är magiskt och hetsar lätt föraren att växla sig upp och ner genom den fina växellådan bara för att få känna hur hjärnans belöningssystem aktiveras. Igen och igen.
Chassit utvecklades också till 2009 och fick big piston-gaffel (från Showa), vilket var en enorm förbättring jämfört med föregångaren. Känslan av feedback från framdäcket är suverän och låter föraren köra med betydligt större självförtroende och säkerhet in i och genom kurvor.
Ovanför gaffelkronan sitter en originalmonterad och justerbar styrdämpare från Öhlins.
Instrumenteringen har enkel och tydlig design. Rund analog mätartavla med vit botten som visar motorvarv, kvadratiskt digitalt fönster för hastighet, trippmätare, tid och varvtider. Ja, en lap timer är integrerad i instrumenteringen och styrs från ena styrhalvan.
Som aktivitetsfordon för dig som älskar sporthojar och bandagar är zx-6 r svårslagen.

Annons

Annons

%d bloggare gillar detta: