Kawasaki VN 800 Classic 1996–2006

 

När retrovägen för vanliga, nakna motorcyklar hade visat sitt existensberättigande, var det dags för tillverkare av custommaskiner att ta lika djärva kliv tillbaka i historien. När vn 750 Vulcan hade visat sin popularitet och växt till vn 800, tog fabriken 1996 det djärva steget att presentera en vn 800 Vulcan Classic.
vn 800 Classic är en mycket bra motorcykel och inte en glidare vilken som helst. Det är en renodlad customhoj i ett format som fortfarande känns rätt i tiden, fet, lång och låg, mycket körbar och med ganska bra markfrigång.
Den vattenkylda V-twinnen har bra drag med ganska liten svängmassa, vilket gör att den snabbt kommer upp i varv och accelererar bra. Snabbt i förhållande till andra gildare, vill säga.
Faktum är att den är klart snabbare och mycket mera lättkörd än den större vn 1500 Vulcan Classic.
Tack vare en centralfjädring har ramen ett moderiktigt stelbensutseende. Skärmarna är djupt nerdragna och har liksom resten av hojen mjuka, svepande linjer. Däcken, både bak och fram, är moderiktigt feta, bensintanken rymmer 15 liter och är droppformad. Instrumenten är enligt amerikansk förebild monterade på tanken, vilket är opraktiskt eftersom man måste ta blicken från vägen och heller inte kan använda tankväska.
Att Classic är lättkörd beror på att den har mer standardmässiga chassimått än vanliga Vulcan. Styrvinkeln är två gradare brantare, försprånget 27 millimeter kortare och hjulbasen har minskat med 25 millimeter. Att sadelhöjden är tre centimeter lägre är en detalj som ger ökat självförtroende hos kortväxta förare.
Motorn är vattenkyld men har ett sobert luftkylt utseende i svart och krom. Kylaren är skickligt dold mellan de främre ramrören. Tekniskt är resten identiskt med vanliga vn 800 Vulcan, med enkla överliggande kamaxlar och kedjedrivning.
Att den enkla frambromsskivan här påverkas av ett dubbelkolvsok har inte räckt för att göra den tillräckligt effektiv, och trumbromsen bak känns definitivt klen och okänslig.
Det här är en lagom stor glidare med utmärkt balans som vann Bikes jämförelsetest 1996 i konkurrens med större maskiner. 

Annons

Annons

%d bloggare gillar detta: