Kawasaki VN 1700 Voyager 2009–

 

Touringversionen i Kawasakis tunga glidarprogram har det förplitigande namnet Voyager. Modellnamnet har använts sedan tidigt 80-tal när Kawasakis legendariska vattenkylda radsexa på 1300 kubik drev zn 1300 Voyager, ett försök att kopiera Honda Gold Wing. 
vn 1700 Voyager är något helt annat. Den drivs av samma vattenkylda V-twin på 1700 kubik och 74 hästkrafter som sitter i de andra två vn 1700-modellerna Classic och Classic Tourer.
Den breda och djupa sadeln har samma snitt som på Tourer men är ytterligare anpassad för långa resor med passagerare och har omslutande ryggstöd med integrerad toppbox. 
Farthållaren från Classic Tourer är förstås ett monterat originaltillbehör och går att aktivera från och med treans växel och i hastigheter mellan 47–137 km/h. Den stängs av automatiskt om föraren aktiverar något av bromsreglagen eller kopplingshandtaget.
Den fulltankade vikten på 405 kilo innebär att motorn har ungefär femtio kilo mer att rulla igång och accelerera jämfört med grundmodellen. Ett ytterligare motstånd är den stora kåpan och vindrutan. Resultatet är att motorn i Voyager ofta känns underdimensionerad. Den klonkiga växellådan har ett sjätte läge med avsiktligt hög utväxling för motorväg. I det läget blir omkörningar i stort sett omöjliga att företa med bibehållen säkerhet och att växla ner blir nödvändigt.
Den höga vikten gör att fjädringen känns väldigt mjuk, vilket visserligen bidrar till den fina komforten för både förare och passagerare, men innebär att den lätt slår igenom. Trots detta är Voyager lätthanterlig och med tanke på omfånget och vikten svänger den fint och harmoniskt på kurviga vägar. 
Både formen på den rammonterade kåpan och instrumenteringen bär tydliga drag från amerikansk bildesign från 60-talet. Fyra horisontellt arrangerade runda mätartavlor har typsnitt och fason som var modernt för 45 år sedan och plastlådan under, som rymmer stereon med iPodanslutning, försöker imitera borstad olackerad metall. Det är föga övertygande. Däremot är färddatorns stora digitala fönster mellan de två stora runda mätartavlorna både snyggt och informativt.
Voyager är en prisvärd modell i sitt segment och har fin komfort, men skulle behöva en starkare motor och tuffare fjädring.

Annons

Annons