Kawasaki VN 1700 Classic

Den kromade lyktan speglar ljusblå himmel som slåss mot vita fält. Solen värmer kroppens ena sida medan den svartfuktiga bergväggen slickar mig på låret. Vilse och på jakt utmanar jag nya Kawasaki VN 1700 Classic längs den smala bergsvägen i södra Frankrike.

Gensvaret är underhållande och motorn bjuder på mycket kraft ur böjarna och längs rakorna. Känslan i bromshandtaget är bra och bromsverkan likaså. Dubbla 300 millimeters skivor fram med tvåkolvsok sköter jobbet bra. Växellådan smäller så det ekar i bergväggen men växlarna flyter i utan hyss. Självförtroendet växer och jag känner mig som en riktig »Bad Boy« tills en Renault Traffic gör en snygg omkörning runt ett skymt hörn.

 

Classic är en körglad modell trots sin rediga övervikt. Fjädringen är komfortabel i makligt tempo och är samtidigt tillräckligt fast för att inte slå igenom när farten är högre på sämre vägar. Hjulbasen är kortare än hos storebror VN 2000 och föregångaren VN 1600: En  positiv förändring som fungerar bra ihop med det nya chassit – Classic är lättmanövrerad även i låga farter.

Motorn arbetar mjukt och ger ifrån sig välavstämda vibrationer vid gaspådrag – någonting annat från en V-twin vore en besvikelse. Insprutningen är lättarbetad och från gasrullen leds vajrar till en ECU som optimerar luft- och bränsleflöde. Ett nyutvecklat system till VN 1700-serien som fungerar mycket bra.

 

Sadeln är lågt placerad men körställningen är trots det inte optimal för kortare förare som får sträcka sig för att nå styret. Utrymmet framför föraren är avskalat och mätare för hastighet, bränsleförbrukning och vald växel återfinns på tanken. Skönhet före funktion är melodin, men Kawasaki har inte gjort läxan ordentligt på vissa punkter. Passformen för plasten runt bakljuset är rent ut sagt bedrövlig.

Trots mindre kosmetiska fadäser är nya VN 1700-serien i sin helhet ett framsteg som visar att ny teknik hör hemma även hos glidare.

Classic bjuder på en smakfull nakenshow som ger mersmak. Det enda som inte borde ha  tagits bort är ABS-systemet som redan finns färdigutvecklat.

 

Plus
Körglad med kraftfull motor och välavstämd insprutning. Lätthanterlig trots sin tyngd.

Minus
Går inte att få med ABS. Detaljarbete och passform behöver förbättras. Mycket tung.

Publicerad i Bike nummer 7 2009.
Text: Oscar Algott
Foto: James Wright & Sue Ward

Annons

Annons