Kawasaki Versys 1000

Vi är på Sicilien, på lanseringen av en efterlängtad uppdatering av den asfaltsfokuserade allroadmaskinen Versys 1000. Med sin stora variation av vägtyper är den italienska ön perfekt för en första utvärdering av den nya Kawasakin. 

Förra Versys 1000 fick ett lite avmätt mottagande i Europa, dels på grund av leve­ransproblem av de för hojtypen så viktiga packväskorna men också beroende på att många helt enkelt inte kunde ta till sig hojens speciella utseende. Kawasaki har dock gjort läxan ordentligt och betonar de förbättrade lastmöjligheterna och den mer slimmade designen.

Jag börjar provkörningen med reducerad motoreffekt, läge L, och har då 75 procent av den maximala effekten tillgänglig. Smidigt då vi startar med kökörning i minst sagt tät stadstrafik, dock inte så mycket på grund av den lägre effekten som den mjukare gasresponsen. Väl ute på landsvägen räcker det med ett par knapptryck för att skifta till full effekt, läge H. Då blir också gassvaret märkbart rappare.

Motorn drar jämnt och mjukt från under 2 000 varv hela vägen till max effekt vid 9 000. Det är i grunden samma radfyra som i streetfighern Z 1000, men toppeffekten har sänkts från 142 till 120 hästkrafter till förmån för ett bredare register. Ovala sekundära gasspjäll, som jobbar parallellt med de vanliga spjällen, har tillkommit för ge mjukare och mer lättdoserad gasrespons. 

Vi har tidigare anmärkt på att den här motorn tenderar att bli lite surrig på högre varv. I Versys 1000 är nu de övre motorfästena av gummi för att motverka störande vibrationer, en lösning som verkar fungera.

En annan nyhet är kopplingen, en så kallad ”slipper assist”. Vad det handlar om är att kopplingen dels har ett mekaniskt servo som gör den lättare att manövrera men också att den har en slirfunktion som minskar risken för bakhjulslåsning vid nedväxling. Genomgående under provkörningen var samspelet mellan motorn, den sexväxlade lådan och kopplingen mycket bra.

 

Nya Versys kan bäst beskrivas som en smidig allround- och långresemaskin. Körställningen är upprätt och komforten är god, inte minst tack vare den tjocka sadeln. Den nya kåpan är inte bara lättare att se på, den ska också ha förbättrad aerodynamik jämfört med föregångaren. Rutan är justerbar, utan verktyg, och håller förarplatsen fri från irri­terande turbulens. Trots att Versys 1000 är en stor motorcykel är den lätthanterlig, det breda styret ger god kontroll och sadelhöjden är faktiskt fem millimeter lägre än förut, nu 840.

Framgaffeln är ny, även om den gamla var mycket bra, och justeringarna består av returdämpning och förspänning. Bakdämparen har fått en styvare fjäder för att kompensera att den körklara vikten ökat från 239 till 250 kilo, i övrigt har den samma justeringsmöjligheter som gaffeln. Fabriksinställningarna fungerar utmärkt för mig, jag väger omkring 80 kilo, på de varierande vägarna Sicilien bjöd på.

Bromsarna känns igen från förra genera­tionen men skivorna har vuxit i diameter till 310 millimeter. Tillsammans med en ny ABS-enhet fungerar de mycket bra och förmedlar god känsla och har bra bett.

 

Bakramen är uppdaterad och nu går det bra att lasta ännu mer än tidigare utan att oroa sig, vilket tillsammans med originalmonterat centralstöd förstärker bilden av en fullfjädrad långresemaskin. Dessutom ska den 21 liter stora tanken nu räcka till 40 mils räckvidd, men då gäller det att ha koll på ­instrumenteringen och ikonen ECO som visar att man kör bränslesnålt. 

Instrumenteringen har fått en uppfräschning och den är mycket informationsrik, det tar ett tag att lära sig var man ska titta. Min testhoj var dessutom extrautrustad med växelindikator, något Kawasaki valt att inte ha som standard.

Versys 1000 har 3-läges traction control, KTRC, som bland andra ZZR 1400. Läge 1 och 2 ger maximal prestanda/acceleration och läge 3 är tänkt för halt underlag och maximal stabilitet. Det går lätt att växla mellan de olika effekt- och KTRC-lägena via omkopplaren på vänster styrhalva, för att stänga av traction controlen helt måste man dock stå still.

Under provkörningen har vi kört på allt från småvägar till motorväg via kökörning i tät stadstrafik. Intrycket är positivt, ­Kawasakis ambition att tydligare trycka på Versys asfatlsegenskaper är klok och bidrar till att göra Versys 1000 till en behaglig och pålitlig motorcykel, samtidigt som den lätt lockar fram leenden bakom visiret vid sport­igare körning. 

Plus: Stark och mjuk motor. Helhetsintrycket.
Minus: Att vikten ökat med elva kilo.

Publicerad i Bike nummer 2 2015.
Text: Stig-Roar Martinsen
Foto: Kawasaki 

Annons

Annons