Kawasaki KLE 500 1991–92, 95, 97–

 

Kawasakis KLE 500 har under sina 15 år uppdaterats kraftigt genom åren. Till 2005 har den bland annat fått ett modernare utseende genom ny toppkåpa och strålkastare. Toppkåpan som tillsammans med fronten känns igen från den nakna bushojen z 1000. Även strålkastaren och kåpglaset är hämtade från z 1000. Andra nyheter är bland annat sadelöverdraget som skapar bättre friktion, samt luftintagen i kåpan vilka minskar turbulensen kring föraren.
Motorn är en tvåcylindrig paralelltwin som är en väl beprövad sådan. Den levererar inte mycket effekt, endast 48 hästkrafter, vilket lämnar Kawasaki en bit bakom konkurrenterna i samma klass. Dock så har motorn en fördel i sin ålder då den är en av motorcykelvärldens mest beprövade och därför är en pålitlig kraftkälla. Upptäckta problem har under åren rättats till och resulterar i en mycket driftsäker motor utan egentliga skavanker. För att motorn skall komma till sin rätt krävs en del varvtal och den lämnar en del att önska vad gäller vridmomentet. Utmed passagerarsadeln löper avgassystemet som försetts med tre stycken katalysatorer vilket håller en hög avgasrening.
Kawasakis vajermanövrerade koppling är väldigt exakt och lättjobbad. Tillsammans med en väl avstämd växellåda gör den växlingar till ett rent nöje. Under ett större test 2005 uppfattade Bikes testlag att Kawasakins chassi svänger mindre lätt än förväntat. Därmed inte sagt att den är trögstyrd.
Under högre tempo kan fjädringen ha svårt att hänga med. Framgaffeln har för mjuk grundinställning. Den har en förmåga att bottna vid kraftiga inbromsningar. Bakfjädringen är även den i mjukaste laget. Detta kan dock justeras med hjälp av speciella verktyg som går att få tag i hos Kawasaki.
På kle 500 sitter du upprätt om än lite udda med en relativt stor höjdskillnad mellan sadeln och styret. För personer längre än 180 centimeter kan kle kännas liten, vilket ofta straffar sig på långturer. Sadeln är mjuk och skön att sitta på. Passageraren har dessutom gummibeklädda fotpinnar och rediga handtag att hålla i sig med längs sidorna. En pakethållare finns och den har försetts med rejäla och praktiska lastkrokar. Bra!
Priset är det som främst talar för Kawasakin. Nypriset 2006 är låga 59 900 kronor vilket är väldigt konkurrenskraftigt.