Kawasaki H2 á la dragracing

På New York International Motor Show tog Kawasaki tillfället i akt att presentera vad som troligtvis är det första H2-bygget. De gav ett redan specialbyggt exemplar, en hybrid mellan H2 och H2R, till Gadson och bad honom bygga om den enligt sina egna preferenser.

Den stora skillnaden är svingen. Gadson monterade en betydligt längre dubbelsidig sving från Adam’s Performance – som är 28 centimeter längre än standard. Originalfälgen bak bytes ut till ett kolfiberdito från BST medan aluminiumfälgen fram behölls. Bakstötdämparen från fabrik bytes ut till en från JRI och en tryckluftsväxlare monterades. 

Gadson har börjat experimentera med motorn, bland annat ökat luft/bränsle-förhållandet, vilket resulterat i 292 hästkrafter på bakhjulet (i jämförelse med 269 när den bänkades första gången). Men Gadson planerar att köra den i dragracing-klassen Real Street och göra ännu mer arbete på motorn innan dess.

När den ombyggda H2:an körde på Rockingham Dragway landade quarter-milen på 8,213 sekunder med en slutfart på 166,48 miles per hour, 268 kilometer i timmen.