Kawasaki GTR 1400 2008–

Kawasaki är kanske mer förknippat med snabba motorcyklar än något annat märke, vilket gör det föga förvånande att deras stora touringmodell är bestyckad med samma motor som märkets allra starkaste och snabbaste modell: ZZR 1400. Fast i 1400 GTR saknar motorn trycksatt luftburk och 50 hästkrafter. De två modellerna delar även samma ram, men i GTR är den förstärkt för att klara av den avsevärt högre vikten och förväntade belastningen av passagerare och packning.

Du som lockas av idén att äga en extra bekväm ZZR 1400 bör dock tänka om. Eftersom GTR 1400 väger 314 kg med full tank samt har fjädring och körställning anpassad för bekväma dagsresor mellan Lissabon och Glömminge, blir inspirerad körning längs kurviga vägar ett tvivelaktigt nöje. Men rakt fram är GTR 1400 snabbare än de allra flesta touringhojar: 0-100 på 3,5 sekunder, 0-400 meter på 11,5 och en toppfart på uppmätta 259 km/h.

FÖRSTA ÅRSMODELLEN KOM 2008 och till 2010 lanserades en större uppdatering som omfattade antispinn, kombibromsar och en del visuella förädlingsförsök.

Den sjätte växeln har mycket hög utväxling, perfekt anpassad för motorvägen och med den i läge går det att köra GTR 1400 med så låg förbrukning som 0,6 liter per mil. Kawasaki har utfärdat en del återkallelser för GTR sedan 2008. Den första avser 397 exemplar av den första årsmodellen och gäller sidoväskornas fästanordning. Låsen ska bytas ut på dessa exemplar så att inte väskorna riskerar att lossna. Den andra återkallelsen gäller toppboxens monteringsplatta som kan lossna från motorcykeln. Kawasaki ersätter den ursprungliga plattan med en av starkare material och annan design. En tredje återkallelse utfärdad i januari 2009 berör 752 exemplar och avser bakbromsen. En mindre sten från vägbanan kan fastna mellan den bakre bromscylinder och bromspedalen och orsaka bakbromsen att ligga an och bli överhettad. Detta kan i värsta fall leda till att bakbromsen låser sig. Kawasakis lösning är att montera ett skydd som ska förhindra att föremål kan fastna i det kritiska utrymmet.Märkligt nog tycks bromssystemets känslighet för små stenar ha överförts till den uppdaterade versionen av GTR som kom 2010. I augusti 2012 gick Kawasaki nämligen ut med en återkallelse rörande 1477 exemplar – oklart exakt vilka årsmodeller – på vilka man byter ut delar av den bakre bromscylindern samt tar bort samma skydd som beskrevs i den tidigare återkallelsen. Det råd vi ger är att kontrollera huruvida det exemplar som du är spekulant på har ett chassinummer som omfattas av någon av dessa återkallelser och att de i så fall är åtgärdade. Om inte är det alltså något som Kawasaki utför kostnadsfritt.

 

En egenhet som inte är lika officiell, men som förekommer på en del exemplar är läckande ventilkåpspackning. Läckaget märks genom att rök uppstår när olja droppar från ventilkåpans främre del ner på de heta grenrören. Röken letar sig oftast rakt upp förbi instrumenthuset och den övre gaffelkronan och går på så sätt att upptäcka.

Trots sin ansenliga vikt är GTR 1400 en relativt körglad touringhoj med bättre resurser för omkörningar än de allra flesta andra av sina konkurrenter. Förvänta dig bara inte att kunna susa fram längs kurviga småvägar som med en ZZR 1400.   

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: