Kawasaki ER-6n

Provkörningen av tredje generationens ER-6n ägde rum i soliga Portugal med vägar svängande i ett. Föregångarna till modellen Kawasaki presenterar har sålts i över 60 000 exemplar och ER-6 har varit den mest sålda modellen i Europa fem år i rad. Detta slår sig Kawasaki på bröstet med och säger att cykeln är fullkomlig för sitt ändamål och att genomgående makeover hade varit onödig. Men de valde ändå att lyssna på sina konsumenters synpunkter och åsikter. De har bland annat breddat styret två centimeter, flyttat ihop fotpinnarna fem centimeter på vardera sida och har monterat en ny tjockare sadel, nu tvådelad. Det har även tillkommit en ny instrumentering med färddator och kopplings- och bromsreglagen har fått snabbjusteringar.

Avgasrören är numera sammanlänkade med ett mellanrör vid grenröret för att motverka svackor och ojämnheter i effektkurvan och alla kåpor plus tank har fått ny design för att ge en spetsigare stil.

 

Första intrycket är att cykeln är väldigt smal och lättsvängd. När jag åker ut från parkeringen och gör en u-sväng faller cykeln in i svängen bara av att tänka tanken. Trots att försprånget ökats har cykeln blivit mer lättstyrd.

Den nya ramen och svingen gör stor skillnad utseendemässigt, och under färd känns det att hela cykeln blivit styvare samt mer distinkt. I och med att chassit blivit styvare har Kawasaki valt att ha mjukare fjädring för bättre komfort, vilket inte märks av på något negativt sätt när cykeln pressas lite mer. Det nya chassit ger inte längre samma nervösa gung på de snabbare och kurviga vägarna som föregångaren drogs med. Fjädringen följer med fint och sväljer ojämnheter men är ändå fast nog för lite busigare tempo.

ER-6n har fått öppnare insug till luftburken upptill på ramen under främre delen av tanken. Detta för att andas lättare vilket också ger ett härligt ljud när varvtalet stiger.

Den nya instrumenteringen sitter numera på styret och är både snygg och lättavläst med sin digitala hastighetsmätare och analoga varvräknare med vit bakgrund. Färddatorn visar både momentan och medelförbrukning, återstående körsträcka och har en indikator för ekonomisk körning. Kawasaki strävade efter att den tredje generationens ER-6n skulle vara stiligare, modernare, rolig­are och mer lättkörd vilket de enligt mig har lyckats med.

I stadskörning är den välbalanserad, smidig och lättkörd. Den smalare ramen med fotpinnarna närmare varandra än på föregångaren gör att modellen känns smal och kompakt.

Kopplingen, aningen slapp och sladdrig, är samtidigt lättarbetad och jag får bra känsla för dragläget när vi smyger fram mellan bilarna i stadstrafik. Motorn svarar snällt och behagligt på låga varv vilket gör körningen harmonisk och effekten levereras jämt genom hela registret när man kommer ut på favoritvägen.

ER-6n är lättkörd utan att kännas tråkig, även om du är en mer erfaren förare. Sanningen är att den som gillar att köra aktivt och har kört en del sedan tidigare kommer att ha mycket kul i sadeln.

På kurviga vägar är ER-6n lättkörd och förlåtande. Även vid sen ingång i en kurva korrigeras spårvalet lätt mitt i svängen, vilket är en utmaning med många andra modeller. Just denna egenskap ingav förtroende och skänkte trygghet vid aktiv körning på de slingrande portugisiska vägarna som jag aldrig tidigare kört på. Även om blinda kurvor nöp i utgången kunde spåret anpassas utan bekymmer.

Bromsarna har inte fått några större uppdateringar, men är lättjobbade med bra känsla utan att mattas vid gatkörning. Modellen med ABS hade ännu inte satts i produktion vid provkörningen, men den nya ABS:en ska enligt Kawasaki ha blivit bättre med en mer avancerad processor som ger tätare pulser och bättre bromsverkan än tidigare. I Sverige säljs modellen endast med låsningsfria bromsar.

 

ER-6n är en riktigt fin motorcykel att börja sin karriär på, men är samtidigt något som du kan utvecklas med. Du som redan har mil innanför skinnstället kommer med andra ord inte att bli besviken. Prestandan räcker långt och de ekonomiska fördelarna med billig försäkring och lågt inköpspris väger tungt. Lägg därtill lätthanterlighet, till-och-från-jobbet-egenskaper och bushojs-attityd så har du en storsäljare.

Helhetsintrycket av nya ER-6n är att den blivit en modernare och än roligare variant av en redan rolig och lättkörd cykel.

Plus: Lätthanterlig och förlåt­ande. Bjuder upp till bus.

Minus: Få brister, men med en kåplös motorcykel blir vind­mot­ståndet högt i motorvägsfart.

Publicerad i Bike nummer 1 2012
Text: Matti Tepsa
Foto: Kawasaki