Intervju: Mike Luff

Drygt en vecka innan vårt samtal med Mike Luff hade nästa års säsong presenterats i Karlskoga. Planen är att det ska bli fyra SM-race – Linköping, Falkenberg och Karlskoga (Bike Week) är spikade. Än så länge hänger premiären löst, Anderstorp tänker inte vara värd för några tävlingar men det hänger fortfarande på banans klubb att arrangera en tävling i slutet av april. Knutstorp var tidigare på agendan men har sagt nej.

– Vi får se hur de löser det, men vi kommer köra ytterligare en racedag på Karlskoga den första juni, berättar Mike. Det nordiska mästerskapet går samtidigt i Norge, och för att det inte ska krocka med SM så är de här racen utan SM-status men med de vanliga klasserna.

 

Buller är något som konstant diskuteras mellan förare, banägare och kommuner. Alla är överens om att vi måste uppfylla myndigheternas villkor om roadracing ska ha en framtid, berättar Mike.

– Det kommer vara fly-by och en gräns på 95 dB nästa år. Det är vad som gäller för att vi ska få köra och på samma sätt som ingen skulle åka på banan med dåliga däck borde ingen heller åka ut med en dålig ljuddämpare.

– Nu har vi gått ut med det här i god tid. Nu har alla förare tid på sig att fixa sina motorcyklar inför nästa års säsong. Självklart kommer vi fortfarande att ge en varning första gången, men bullrar det fortfarande för mycket efter det får man inte köra.

Planen är att ljudtestdagar ska arrangeras innan säsongen börjar. Det ska då finnas tillfälle att testa om motorcykeln klarar 95 dB. Karlskoga är en av banorna som tänker arrangera detta men flera andra arbetar med att få in ett sådant tillfälle i kalendern. 

 

Diverse nyheter introduceras till 2014. Superbike kommer köra tillsammans med Rookie 1000 på grund av lågt deltagarantal, men Mike berättar att man tittat på tiderna och spannet mellan snabbaste och långsammaste föraren blir inte så mycket större. Ytterligare en anledning till att klasserna slås ihop är för att skapa bantid åt en motionärsklass. Den ska göra det lättare att ta ett kliv in i roadracingen genom att vara en relativt öppen klass för motorcyklar så som KTM Duke och Kawasaki ER-6n.

Även banan Karlskoga Motorstadion har ett antal nyheter till nästa år. Man lägger mer fokus på tekniken och har börjat arbeta med webbkameror. Vem som helst ska kunna gå in på motorstadions hemsida och för en summa kring 20 kronor kunna se en dags sändning via webbkameror placerade runtom banan.

– Hittills har vi satt upp en kamera och där vi är nöjda med bildkvaliteten. Men vi vill få upp kameror på flera platser, vi försöker att hitta lämpliga trådlösa alternativ då det inte går att dra fiber runt hela banan.

– Efter Bike Week skaffade vi också vår egen jumbotron på 20 kvadrat. Den var uppskattad under Kanonloppet och kommer sitta uppe under hela 2014.

 

Karlskoga har brutit med STCC vilket innebär att det finns mycket tid över till annat. Bike Week står högt på Mikes att-göra-lista och planen är att förbättra det på alla fronter.

– Bike Week är det största eventet i Skandinavien och alla är nöjda med det, men vi vill göra det ännu bättre.

Motors TV kommer finnas på plats under veckan och 40-45 000 kronor finns i prispotten enbart i Superstock 600. Det kommer fortsatt vara allmänhetens körning på måndag, tisdag och onsdag. Årets hittills enda planerade endurance-race, ERF, är schemalagt till torsdagen.

– Det känns bra att lägga mycket fokus på Bike Week och göra det rätt, avslutar Mike.

Karlskoga Motorstadion har flera spännande nyheter som kommer presenteras inom den snara framtiden, håll utkik på bike.se.