Inte ännu ett boxerbygge

BMW R 100 RS må ha varit frän när det begav sig – den var i alla fall ett ärligt försök till att tvätta bort gubbstämplen – men med moderna glasögon på sig är det svårt att inte le åt det bastanta kåpan med sin inglasade runda lykta. Formen har liksom inte lyckats motstå tidens gång. Vi kan dock trösta eventuella ägare med att den niodelade kåpan faktiskt är vindtunneltestad, något som möjliggjorde en toppfart på runt 200 km/h, trots en ganska tam motor.

Nu har Luka Cimolini knåpat ihop en reseracer baserad på en R 100 RS från 1982. Egentligen inte unikt på något sätt om det inte vore för Luka valt att behålla, i något modifierad form, den tidigare nämnda kåpan. Och det är bara att ta av sig hatten och buga sig inför det faktum att nästan vad som helst kan bli riktigt vackert om det behandlas på rätt sätt.

Jämför man Lukas RC (han kallar den för Reise Custom och inte Reise Sport) ordentligt med originalet och man förvånas över hur mycket av originalets formspråk och detaljer som faktiskt finns kvar, i stora drag handlar förändringen om att kåpglaset är sänkt och att sidorna på kåpan kapats upp för bättre kylning och förarkomfort. Dessutom är kutsen utbytt mot en betydligt nättare dito.

Det är inte utan att man börjar fundera på vilka andra mer eller mindre hopplösa fall man skulle kunna ta sig an. Finns det exempelvis något hopp för en Honda CX500, den beryktade plastgrisen? Stimulerande tankar onekligen.

Bilderna hittade vi för övrigt på bikeexif.com.