Husqvarnas nya hyperbantade FS 450

110,5 kilo har blivit 105,2 när Husqvarnas råa racemotard FS450 rullat upp på vågen. Det handlar om en i stort sett ny hoj jämfört med årsmodell 2015 då både ram, bakram och motor är nya konstruktioner.
 
Ramen i krom-molybdenstål ska erbjuda bättre köregenskaper tilsammans med bakramen som nu består av 30 procent kolfiber. Det sistnämnda ska ha sänkt vikten med ett kilo. Även svingen har bantats med 250 gram.
 
Motorn är fortfarande en 450-kubiks enstånka med överliggande singelkam. Kraftkällan har konstruerats med låg vikt och låg friktion i åtanke och den lämnar 63 hk i maxeffekt. Hela motorn har även fått mindre yttermått än hos föregångaren och den väger 1,8 kilo mindre.
 
Växellådan är precis som tidigare femstegad men mindre och 350 gram lättare. Till och med dämpningen från WP har slimmats med 380 gram.
 
Bromsarna kommer fortfarande från Brembo och fram kniper ett fyrkolvsok om 310 millimeter bromsskiva, bak är det ett enkelkolvsok och en 220 millimeters bromsskiva som stoppar framfarten.
 
För att hjälpa föraren att prestera på topp har Husqvarna FS 450 utrustats med launchcontrol för snabba starter och slirkoppling för hårda men säkra inbromsningar.
 
Diskutera: Vad tycker du om Husqvarna FS450?