Husqvarna SM 125

En ostrypt 125-motard har en extremt smal publik i Sverige men internationellt för Husqvarna­ har den varit den bäst säljande modellen och blivit en succé. Den säljs också strypt för A1-körkort med 11 kilowatt men vid provkörningen är det den ostrypta versionen­ med 28 hästkrafter som gäller­.

Det som skiljer mellan versionerna är större munstycke och annat avgassystem som inte har de två katalysatorerna som behövs för att klara kraven för Euro 3. Enligt Husqvarna är SM 125 den första i klassen för att uppfylla kraven. De strängare reglerna har också tvingat förgasaren att få ett avancerat styrsystem.

 

Den ostrypta motorn är hetsig, gassvaret är förstklassigt och motorn svarar direkt vid minsta rörelse från högerhanden. Att all effekt kommer vid de sista varvtalen är naturligt vid hård trimningsgrad ur så lite kubik. När effekten väl kommer känns den aggressiv och skjuter på bra men det kan vara svårt att hitta rätt växel eftersom utväxlingen är hög. Vid 90 kilometer i timmen är det fortfarande treans växel av sex som ligger i.

Sadelhöjden är nästan lika hög som de större motarderna och den känns vuxen trots sitt kompakta format. Den är flink att kasta runt tack vare den låga vikten och smala midjan. Fjädringen är hård och passar bäst för aktiv körning, något som går igen i hela filosofin för SM 125. Den här modellen är inget att ta ut på längre turer, allt är spartant, från instrumentering till sadelstoppning.

Både koppling och bromsar löper lätt med bra känsla med undantag för bakbromsen som låser så fort tån på den okänsliga crosstöveln svävar i närheten av pedalen. För häftiga uppställ på grus är det effektivt men på asfalt känns det tryggast att bara använda den fina frambromsen.

Att slänga SM 125 från sida till sida på en gokartbana är ett nöjsamt träningspass. Farten känns trots att det är en 125:a, åtminstone tills världsmästaren i S1, Adrien Chareyre kommer och sladdar­ förbi på yttern. Då är det lätt att förstå vem som är den bättre föraren av oss två men frågan är om han har lika roligt.

 

Plus
Rolig vid aktiv körning. Stabilt och lätt chassi med racepotential­. Tydlig karaktär.

Minus
Utväxlingen matchar inte motorn. Bakbromsen är överkänslig. Svårläst instrumentering­.

Publicerad i Bike nummer 6 2008.
Text: Marc Malmqvist

Annons

Annons