Husqvarna Nuda 900/900R

Oktober i Sardinien är bättre än en genomsnittlig sommardag i Norden och ger mig en påminnelse om hur malplacerat vi bor när motorcykelkörning är livets stora glädje. Solen planter­ar sina varma strålar i asfalten och det är 25grader varmare än hemma.

Husqvarna har bjudit oss till provkörningen av en helt ny gatmotorcykel. Det händer inte speciellt ofta, och det är en nyfiken motorcykelpress som trippar runt otåligt i väntan på att köra nyheten. BMW-ägda Husqvarna har nämligen komponerat en modell med mycket spännande ingredienser. Motorn är den välkända tvåcylindriga radmotorn från BMW (samma som i F 800GS) som har fått ökad slaglängd och borrning vilket ökat volymen till 898 kubik, effekten till 105 hästkrafter och vridet till 100 newtonmeter. Det lovar gott.

Även stålramen är hämtad från offroad­modellen F800 GS, men axelavståndet är kortat 83 millimeter. Det innebär 40 millimeter längre hjulbas än snabbstyrda Ducati Hypermotard 796.

Stötdämpare med fjädringsväg på 180 millimeter fram och 210 bak, bidrar till att forma chassit som sänder starka associationer till supermotardsegmentet.

Vassa bromsar – speciellt på R-versionen – bidrar också till intrycket. Samma sak gäller för den upprätta körställningen, den slanka sadeln och det breda styret.

Husqvarna själva kallar det »naket möter supermotard«. Kalla det vad du vill, tänker jag för mig själv. Mina knän skakar och jag dreglar som en munk på strippklubb – äntligen skall vi få svar på vad en av 2012 års största nyheter är god för!

 

Det är mycket som imponerar med Nuda. Allra mest glädjer jag mig över att Husqvarna har lyckats med att komponera en modell som både passar nybörjare och erfarna förare. 900 kubik fördelat på två cylindrar ser till att det finns mycket kraft tidigt i registret. Effekten levereras förutsägbart, något jag tror en färsk motorcyklist värdesätter.

Och jag tror att samma nybörjare kommer att älska den upprätta körställningen med det breda styret och de härliga Husky-handtagen som flirtar med märkets mer grusorienterade modeller. Vem gillar inte det?

Sadelhöjden på 870 millimeter skrämmer kanske, men torrvikten är bara på 174 kilo och cykeln känns välbalanserad. Du ska alltså vara ganska kort för att Nuda ska vara för hög, men samtidigt går 870 millimeter inte att trolla bort.

Både i stadstrafik och på landsväg är den lätt att handskas med. Den upprätta körställningen ger bra översikt över trafiken. Det enda jag irriterar mig lite på är den något tungjobbade kopplingen. Själva kopplingsfunktionen är emellertid bra.

Motormässigt känns Nuda 900 stark genom hela registret när vi släpps fria på landsvägen. Motorn har ingen tydlig effekttopp, men den känns som starkast mellan 6- och 8 000 varv.

Husqvarna har ändrat tändföljden till 315grader för de två cylindrarna och det har gett lite mer snärt – både när det gäller ljud och kraft. Speciellt i övre delen av registret känns den stark. R-modellenens framdrev har ett kugg mindre vilket ger extra hög underhållniningsfaktor. Maken till bakhjulsglad landsvägscykel får du leta länge efter. När chassit är så välbalanserat och känns så pass optimalt kan till och med en så grovt koordinerad karl som mig klara några meter med framhjulet till väders. Vissa motorcyklar har en egen X-faktor när det gäller bakhjulskörning, och det har definitivt Nuda.

 

Husqvarna har valt att inte sätta ABS på Nuda, men det är troligtvis inte speciellt långt borta. Displayen har nämligen en ABS-lampa och den sitter med största sannolikhet där av en anledning.

Oavsett: Vi saknar ABS och menar att det borde sitta på alla gatmotorcyklar, även en busmodell som denna.

 Första delen av provkörningen körs på landsväg med Nuda 900. Efter lunch får vi prova Nuda 900 R på Sardiniens lokala racerbana. Mores Circuit är på 1 650 meter och består av sammanlagt nio kurvor. Banan är med andra ord inte allt för långt ifrån de som finns i Norden.

Rappare gasrespons är det första jag märker på R-versionen. Ett kugg mindre på framdrevet gör uppenbart mer än jag trodde. Men det är inte den viktigaste skillnaden jämfört med versionen vi nyligen körde på landsväg. Häcken är märkbart högre och under baken döljer sig den Öhlins-dämpare som utgör den största skillnaden. Den gör ett fantastiskt jobb på den ojämna banan.

Framgaffeln är på 48 millimeter och från Sachs, men är till skillnad från den på Nuda 900 fullt justerbar. I början har jag svårt att få förtroende för framdäcket, men allt eftersom jag lär mig banan och pressar hårdare, svarar cykeln tydligare.

För den som vill finns det säkert mycket att hämta hos den fullt justerbara fjädringen.

Jag tvivlar aldrig på att Husqvarna har snickrat ihop en fullträff till motorcykel – både när vi talar om Nuda 900 och Nuda 900 R. Den är en spännande nybörjarmodell, men samtidigt en kul leksak för de som har ledsnat på plastraketer, touringlokomotiv eller alla andra etablerade segment. Och är du den typen av person som känner att hornen pressar mot hjälmens insida, är Nuda 900 R definitivt modellen för dig.

Plus: Lekfull. Passar både mer eller mindre erfarna förare. R-modellen är hysteriskt underhållande.

Minus: Borde haft ABS. Lite tungjobbad koppling.

Publicerad i Bike nummer 1 2012
Text: Morten Broks
Foto: Husqvarna

Annons

Annons