Husqvarna Enduro 2015

Luleå, klarblå himmel, strålande sol och 15 grader varmt. Det kan inte bli bättre än så när vi ska provköra Husqvarnas breda och väl genomtänkta sortiment. Husqvarna har sju modeller i sitt enduroprogram. Tre tvåtaktare; TE 125, TE 250, TE 300 och fyra fyrtaktare; FE 250, FE 350, FE 450, FE 501. 

Två storsäljare som trivs bra på den ­ganska steniga och knixiga banan är FE 350 och min personliga favorit – TE 300. Det är också dessa två jag väljer att fokusera på i denna provkörningen och de får representera sina syskon i respektive motortypklass.

Hela Husqvarnas enduroprogram är uppdaterat och olika modeller på olika punkter. De viktigaste detaljerna är dock en ny framlykta, förstärkt bakram och bättre tätad luftbox. De har desutom fått nya frästa gaffelkronor samt bättre framstänka (samma som mx-hojarna), uppdaterad oljepump på fyrtaktarna samt en rappare elstart på TE 250 och TE 300 för att säkra att motorn startar direkt.  

 

Med en motorstyrka på 54 hästkrafter har TE 300 en av de starkaste tvåtaktsmotorerna på marknaden. Effekten levereras mycket mjukt och betydligt mer lättkontrollerat än på förra årets modell som vi upplevde som överdrivet hetsig på låga varv. Det lätta och smidiga chassit och det enorma vridet som tvåtaktaren levererar gör att det blir lätt att ta sig fram, snudd på oavsett vilken växel som ligger. Det är skönt att kunna fokusera på körningen i den steniga terrängen och det verkar nästan som TE 300 är omöjlig att köra stopp med. 

På vissa tävlingar krävs det en snabb start med avstängd motor och det är inga problem för 300: an. Lägg i tvåans växel, håll in den fjäderlätta DDS-kopplingen från Brembo och tryck på startknappen till den uppgraderade elstarten. När motorn startar dumpar du kopplingen och du kan ha en topplacering i första kurvan. Till skillnad från fyrtaktaren har TE 300 förgasare. Inte lika sofistikerat men heller inte lika känsligt.

De båda hojarna delar samma följsamma fjädring från WP men de är något för mjuka för att passa mig perfekt. Dämpningen är mycket bra men de skulle behöva hårdare fjädrar både fram och bak för att orka hålla emot en 0,1 ton tung klump till testförare.

 

Jag har hört så många gånger på banor runt om i det kubikfixerade Sverige att man inte ska ha en endurohoj under 450 kubik. Alla förståsigpåare menar att de är så klena och tråkiga men enligt mig är det helt fel. 

Husqvarna FE 350 kombinerar det bästa av två världar, smidig och lätthanterlig som en 250 och tillräckligt med effekt för att matcha en 450. Motorn väger bara 28,5 kg men varvar till 12 000 varv och levererar då 45 hk – det låter inte så tråkigt i mina öron. 

Motorn matas av en elektronisk insprutning från Keihin och drar mjukt och fint redan från låga varv vilket gör att både hojen och jag trivs mycket bra på den trånga steniga ­banan. Foto­grafen från Husqvarna verkar ha dödslängtan och skriker hela tiden ”closer, closer!” när jag ska sätta landningarna efter ett hopp men tack och lov gör hojen precis vad jag vill hela tiden. Först när jag landar mindre än en halvmeter från där han ligger mitt i spåret blir han nöjd och hojtar ”goooood!” 

Jämfört med 300:an känns fjädringen aningen mer följsam på fyrtaktaren, något som delvis beror på den högre egenvikten  hos TE 350. En detalj som är otroligt smidig, och som delas av bägge hojarna, är justeringen av kompressions- och retur­dämpning på framgaffeln. Det sitter två rattar högst upp på gaffelbenen och de kan till och med justeras med handskar på under färd – det är bra om man kör längre lopp i varierad terräng. 

Kopplingen, som fått en uppdatering i  form av lättare korg (gäller även FE 250), har blivit lättare och är mycket smidig och lättdoserad. Egentligen är det bara enda sak jag kan anmärka på och det är att kick saknas – något jag hade installerat om det vore min egen hoj (finns som tillbehör). För vem vill stå en mil ut i skogen med ett dött batteri utan kick?

Nu behöver jag inte bry mig om det efter­som det första jag gjorde när jag kommit hem efter provkörningen var att beställa en helt ny TE 300. Och den har både kick och elstart original – perfekt! Nu måste jag bara ge mig till tåls tills den levereras i september. 

Plus: Lättkörda och ruskigt snabba. TE 300:ans höga effekt.
Minus: Fyrtaktarna saknar kick, något som borde vara standard.

Publicerad i Bike nummer 9 2014
Text: Joakim Ottosson
Foto: Husqvarna