Honda CBF 125

Samtidigt som Honda har gjort komplexa, olikartade och dyra modeller som Fireblade, Pan European, RC30 och RC45, har programmet byggts upp av några av de mest tillförlitliga och solida pendlarhojar som finns. Klassikern är i Sverige rätt okända Cub som med över 60 miljoner sålda exemplar är världens bäst säljande motorfordon.

Efter den kommer Hondas­ 125-kubikare som har resulterat i otaliga kinesiska kopior. Alla har skjutsat arméer av människor till jobbet i årtionden.

 

Den nya CBF 125 är inte bara byggd i den traditionen, dess jobb är att ta över som märkets mest säljande arbetshäst. Därför är det lite förvånande först och främst att den är så snygg eftersom stil brukar vara andra prioritet efter användbarhet. Det finns till och med en tillstymmelse till prestanda­ i motorkonfigurationen­ med insprutningen­ men det är inte tanken.

Enligt Honda ska CBF klara sig med 2,1 liter bensin på tio mil. Det är inte en orealistisk siffra. Efter att ha kört genom två städer och spenderat resten av tiden på större vägar med full gas och 100 kilometer i timmen klarade den sig på 0,24 liter per mil.

En annan överraskning­ är hur njutbar den faktiskt är. Motorn svarar villigt och har bra styrka på lägre varv. På höga varv går den imponerande jämnt och mjukt.

 

Komforten är bra, också på längre resor, även om större förare oundvikligen ser lite knasiga ut på den lilla hojen. Tack vare storleken är den lätt att manövrera i promenadfart och styr väldigt lätt för att underlätta för nybörjare.

Det enda som stör är vindkänsligheten. Styvare fjädring kanske hade hjälpt men då hade komforten blivit lidande. Som det är nu klarar den sämre vägar galant även om framgaffeln känns alldeles för mjuk vid stillstående; uppe i fart fungerar den fint.

Bromsarna gör vad som förväntas av dem och backspeglarna lossnar inte (som på många budgetmotorcyklar) samt ger bra sikt bakåt. Allt känns som ett väl genomtänkt paket och med Honda-märket på sidan är du garanterad en kvalitet som helt enkelt inte existerar på billigare kinesiska kopior.

 

Plus
Bensinsnål motor med bra lågvarvsegenskaper. Bekväm och lättmanövrerad för nybörjare. Lågt pris.

Minus
Känslig för vindar. Stora förare ser ut som de sitter på en Monkey.

Publicerad i nummer 5 2009.
Text: Kevin Ash
Bild: Paul Harmer