Hojklädernas verkliga jobb

Det finns oskrivna regler för hur hojåkare skall klä sig. De bygger ofta på mode och på vilken hojkategori du kör. Dessvärre är det för ofta »ser ut« som styr valet då folk skall köpa skyddskläder. Utseende och pris är trots allt två väldigt sekundära punkter i ordningen du skall tänka på när du köper hojkläder. Det primära är och skall vara din egen säkerhet!

Du köper (1) skyddskläder som skall (2) vara snygga och (3) vara billiga. Den enda rätta tankeordningen är när ettan hamnar först. Tvåan och trean kan vända plats efter tycke och smak. Väljer du snygga kläder du också kan köra hoj i eller bara går efter priset är du lätt hänt tråkigt ute om du dråsar i backen. Bara för att det står »mc-jacka« på prislappen betyder det inte att den klarar jobbet att skydda dig vid en olycka.
Att det är ce-märkning på skydden betyder inte nödvändigtvis att jackan i sig är bra. En fabrikant kan i princip sy en jacka av siden och montera ce-godkända skydd i den och då få ha ce-märket på men tro inte att den är bra för det.
Kläderna skall vid omkullåkning hålla ihop i både yttermaterial, tråd och sömmar. Dessutom skall skydden hållas på plats och för att göra det är det av avgörande betydelse att kläderna är av rätt storlek och verkligen passar.
 Nu förutsätter vi att du valt ett riktigt bra ställ av tillräcklig materialkvalitet och skyddsgrad och fokuserar på passform. Att kläderna i sig skall hålla en hög skyddande standard är en självklar grundförutsättning.

Jackan skall sitta bekvämt men ändå hyggligt åtsittande, byxorna lika så. Det får inte finnas utrymme för skydd på knä, armbåge eller axel att röra sig mycket alls. Prova gärna olika modeller på dig och märk skillnaden på skyddens rörlighet om de sitter i ytterskalet eller om skyddet sitter i fodret! Skalet är det som rör sig först när du ramlar och sitter skyddet i det ökar risken att det flyttar på sig jämfört med om det sitter i fodret.
Det finns normer för hur mycket skydd får röra sig i dina kläder men tyvärr inga normer för hur mycket kläderna får röra sig på dig. Det är verkligen viktigt att kläderna sitter som de ska.
Tänk på att det du skall göra i kläderna är att sitta på hojen, stå och gå. Att du inte kan lyfta armarna uppåt och bakåt är inte så viktigt.

Missa inte ärmarnas muddar som helst inte bör gå att dra upp på armen. Flyttar sig ärmen för mycket kommer du om du faller framlänges glida på din egen hud istället för på ett slitstarkt material. Detta gäller också byxan som heller varken får glida av dig eller röra sig så pass mycket att knäskydden flyttas.
Köp rätt grejor från början. Du kan inte välja om efter en vurpa…
Värt att tänka på är också vad en penna i en innerficka kan göra. Lägg hellre nycklar, mobiler och annat i yttre benfickor än i jackan om du promt måste ha det med.
Tänk på att säkerhet är ett koncept, inte en enskild detalj.


Och mer?
Ha ditt ryggskydd på när du provar kläder. Om du inte har något, köp ett! Välj gärna ett löst skydd att ha under kläderna. Samma gäller handskar. Kör aldrig utan riktiga handskar! Kör du omkull i 20 kilometer i timmen och tar emot dig med händerna kan du glömma att använda händer och fingrar som du är van vid de närmaste veckorna.
DET räcker inte med att det är skydd i kläderna, materialet måste också hålla. Är yttermaterialet inte rivstarkt kommer varken förstärkningar eller skydd att sitta kvar vid en marksyning. 

Annons

Annons