Harley Davidson FXDWG Dyna Wide Glide 1993-

Få modeller i det nuvarande programmet har förblivit så oförändrade som just Wide Glide i Dyna-utförande, även om ­fenomenet inte är mycket äldre än tio år, först presenterat 1991. Trots det känns receptet traditionellt, eftersom det här är linjer som otaliga specialare byggts upp efter: Customdyna, högt styre, litet längre gaffel, stort och smalt framhjul, bara en lätt customisering alltså.

Namnet Dyna står för utformningen av svingen som gör det möjligt att byta drivrem utan att svingen plockas bort. Dessutom har Dynamodellerna oljetanken mellan motor och växellåda, vilket ger en lägre tyngdpunkt.
Motorn är största utförandet av evo-motorn med 1 340 kubik och bygger på den sedvanliga enkla tekniken med stötstänger, två ventiler per cylinder och en ensam förgasare mellan de två cylindrarna, en Keihin från Japan.
Dyna Wide Glide har motorn gummiupphängd både bak och fram för att hindra vibrationerna från att inkräkta på körupplevelsen. Evo-motorn var ändå ett stort steg framåt när den kom för drygt 15 år sedan och kan inte jämföras med de äldre drivkällorna.
Körupplevelsen är mycket trevlig och harmonisk tack vare den gummiupphängda motorn och remdrivningen av bakhjulet. Däremot känns motorn som om den är kvävd av stränga europeiska avgasregler och en ­h-d reagerar alltid mycket positivt på öppnare avgassystem. Det här är ingen uppmaning, bara ett konstaterande!
Trots maskinens höga vikt är bromssträckan förvånansvärt bra och bromsverkan är godkänd om man nyper till hårt i bromshandtaget.
Wide Glide har Highway Pegs, det vill säga extra fotpinnar placerade framtill på ramen för att föraren ska kunna luta sig bakåt och helt avkopplad avnjuta de fria vidderna. De här pinnarna ingår i fabrikens tillbehörsprogram och kostar bara ett par hundringar.
Vid vårt test var vi glatt överraskade av att även växellådan fungerade mjukt och fint. Vad som varit problem är elsystem, som startmotor och problem med laddningen.
Även om kvaliteten är förbättrad sedan införandet av evo, är detta inga maskiner som ska pressas långa sträckor på fullvarv. Normal lufsglidning är att rekommendera före hårdkörning. Som andra Harleys har modellen bra andrahandsvärde. 

Annons

Annons