Hårdkokt Ninja H2

Nicholas Bech och Per Nielsen på danska Wrenchmonkees är några av pionjärerna bakom den nya generationens custom-scen. Deras byggen karaktäriseras av stilren design, ändamålsenlig customsiering och välpaketerad teknik. Med den här Kawasakin kastade de sig dock ljusår framåt när det gäller såväl prestanda som modern teknik. Det här är ett av årets definitiva knock out-byggen.

Den kompressorbestyckade 998-kubikaren som World Supersport-föraren Kenan Sofuoglu plågade upp i mätarfarten 400 km/h under ett rekordförsök har redan från början en spektakulär design.
Men Wrenchmonkees hade en egen vision. Genom att sätta kapen i en gammal ZX-7R kåpa och applicera sin primat-magi på den har de skapat ett tidigt 90-talsstuk.

Allt det futuristiska hos originalet har suddats ut och ersatts med en rå stil som andas retro-endurance. Kawasakins stålram har behållits intakt men lackerats vit.
På båda sidor bakom ZX-7R-kåpan har en aluminiumkonstruktion byggts för att husera elektronik och ett mindre expansionskärl till kylarvätskan.
Även luftintaget till kompressorn fick byggas om. Bränsletanken har flyttats till den specialbyggda bakramen av aluminium.
Den är uppdelad i en sektion under sadeln och en i kutsen där tanklocket placerats. Totalt kan motorcykeln nu tankas upp med nio liter soppa.

Sadeln är uppsydd i tåligt neoprene-material. Tankdummyn är lägre och huserar numera det synliga batteriet med endurance­mässig enkel åtkomst. Alla kåp­orna kan lossas med totalt fem bultar och motorcykeln är körbar utan dem. 
Hela motor­cykeln har fått en lägre profil med de nya kåporna men även på grund av att gaffeln sänkts 15 ­millimeter med hjälp av nytt innanmäte från dämpar­tillverkaren Hyperpro.

En av de mest synliga modifieringarna är den dubbelsidiga aluminiumsvingen från GIA Engineering som dämpas av en fullt justerbar Hyperpro-dämpare. De vita hjulen från Dymag är av magnesium och både bromsskivor och ok framtill kommer från ­Beringer. Stålomspunna bromsslangar och ett Beringer-ok för bakbromsen ­kompletterar bromsuppgraderingen. Företaget Uhrewerk har tillverkat den övre styrkronan och fotpinnarna. Motorn har lämnats orörd förutom ett luftfilter från Sprintfilter och en ljuddämpare från SC-Project. Enligt uppgift har 198 hästkrafter mätts upp på bakhjulet och körklar väger motorcykeln in på 220 kilo. 

 

Annons

Annons