Här är Yamahas nya MotoGP-hoj

Yamaha är ett av de första teamen att avtäcka säsongens MotoGP-motorcykel. Under dagens presskonferensen i samband med detta berättade ledningen för Yamahas-teamet om några av utmaningarna med de nya regeländringarna och så klart frågades förarna ut om den nya hojen och dramatiken från föregående säsong.
 
När det gäller hojarna menar Yamaha att den gemensamma ECU-enheten för alla team och den nya däckleverantören gjort utvecklingsarbetet mellan 2015 och 2016 till ett av de mest intensiva.
 
Ny elektronik kräver att motorcykeln som helhet behöver ses över. Motorcyklarna har nyligen monterats i Japan och kommer snart skickas till Sepang i Malaysia för första testen.
 
Jorge Lorenzo sa under presskonferensen att han önskat att få den nu begränsade elektroniken att arbeta så likt den de använda förra året. Han, liksom många andra, menade att det kommer ta lång tid att få ordning på inställningarna för de nya Michelin-däcken men Lorenzo trodde att han var en av de förarna vars körstil passade de nya däcken bäst.
 
Valentino Rossi menade att han efterfrågat en högre toppfart på raksträckorna hos teamets hojar till i år, något han upplevde att man saknade förra året jämfört med konkurrenterna. Rossi var aningen mer bekymrad över Michelindäcken än Lorenzo, i alla fall framdäcken. Att få ordning på dessa trodde han skulle kräva mycket tid och resurser under vinterns kommande tester.
 
Yamahas racingchef Lin Jarvis svarade så här på en fråga om hur de hanterar rivaliteten mellan de båda Yamaha-förarna:
– Vårt team – ingenjörer, mekaniker och så vidare– arbetar väldigt väl tillsammans. Vi inser att våra förare konkurrerar mot varandra i mästerskapet men vi ser ingen anledning att sätta upp en vägg i garaget för det. 

Om Yamaha fått ordning på bitarna eller om de hastat för att hinna först med en pressvisning som denna kommer avslöjas under testerna i vinter. Även det här årets säsong ser ut att kunna bjuda på sin beskärda del av dramatik, mitt under säsongen går nämligen många av de främsta förarnas kontrakt ut. De kommer då troligen göra allt de kan för att hamna hos det team som lyckats bäst med att anpassa sig efter de nya reglerna.