H-D FXD Dyna Super Glide 1999-

Vi får backa till 1971 för att hitta »pappan« till dagens FXD Dyna Super Glide.

Det var den unge Willie G Davidson som såg hur köparna byggde om sina Harleys och tyckte att det borde finnas en maskin i utbudet som passade tidens trender. 1970 fanns det bara FLH Electra Glide och XLH Sportster.

Willie tog ram, motor och låda från en Electra (men utan elstart) och hängde dit framgaffel och framhjul från Sportstern. FX 1200 Super Glide var född. Det här var världens första fabrikscustom, långt innan resten av världen hängde på trenden.

Cykeln kom i ett par olika versioner under 70-talet. Bland annat FXE med elstart, FXS Low Rider och FXEF Fat Bob, FXWG Wide Glide och slutligen FXB Sturgis som var den första Harleyn med beltdrive istället för kedja till bakhjulet.

 

Två år in i 80-talet var det dags att vidareutveckla modellen. FXR Super Glide hade ett chassi med lättare ramrör, gummiupphängd motor och ett smartare utformat styrhuvud som skulle passa modellen bättre både väghållnings- och designmässigt. Cykeln hade även femväxlad låda och när Evolutionmotorn kom 1984 expanderades modellprogrammet med ytterligare varianter på temat. Det fanns dock ett litet problem med FXR-chassiet. Eftersom motor och växellåda inte satt ihop på vare sig shovelhead- eller evolutionmotorn så kunde de bli problem att få i växlarna vid fullgasväxling då motorn var gummiupphängd och kunde röra sig en hel del. De som trimmade sina maskiner tvingades styva upp chassit och mer eller mindre »steloperera« drivlinan i ramen.

Lösningen kom med den nya Dyna-ramen som först lanserades 1991 i en uppföljare av Sturgis-modellen.

 

Dyna-ramen var rakt igenom stabilare med centralröret i kraftig fyrkantsprofil och hade ett annat system för gummiupphängningen som fungerade bättre än det på fxr-modellen trots att det använde två fästpunkter färre. 1991 fick alla Harleys femväxlad låda.

Det gjordes även ändringar på Dyna-chassit under hela 90-talet men största skillnaden märktes när Twin Cam 88-motorn ersatte Evolutionmotorn i Dyna-ramen 1999. Den helt nya motorn såg för det ovana ögat likadan ut som sin föregångare men var en rakt igenom mycket modernare konstruktion, om än fortfarande en luftkyld 45-graders stötstångsmotor.

På Twin Cam-motorn är växellådan bultad i motorblocket och hålls inte bara ihop av transmissionskåpan och ramfästen. Det blev en motorcykel som klarade större påfrestningar och högre farter. Särskilt den då nya fxdx Dyna Super Glide Sport med dubbla skivbromsar fram (4-kolvsok från 2000). Här var en hoj som kunde hålla alla japanska glidarhojar bakom sig på kurviga vägavsnitt.

 

De senaste åren har Harleys Dyna Glide funnits i mellan fem och sex olika modeller varje år.

FXD Super Glide, FXDL Low Rider, FXDWG Wide Glide, FXDC Super Glide Custom och FXDB Street Bob. Senaste tillskottet är FXDF Dyna Fat Bob och sen under 2006 jubileumsmodellen för att fira Super Glides 35 år på marknaden, Dyna 35th Anniversary Super Glide.

 

Den populära Twin Cam 88-motorn ersattes 2007 av den lite starkare  Twin Cam 96.

Redan året innan hade Harleys Dyna-modeller fått den sexväxlade Cruise Drive-växellådan där den sjätte växeln är rena överväxeln som föraren aldrig lägger i under 80 kilometer i timmen.

Den som köper en begagnad Dyna-Harley idag bör i första hand se till att hojen har fått sina garantiservicar utförda. Har förre ägaren missat en av dessa så gäller nämligen inte garantin längre om något händer.

Vare sig det är en Super Glide eller en Wide Glide så är det här i normala fall ett bra köp. Dyna-Harleyn fungerar utmärkt som touringmaskin eller som stadsglidare. Vad du än är ute efter så lär du kunna hitta en eftersom utbudet är stort.

Publicerat i MC-Nytt nummer 1 2009
Text: Manfred Holz