Guldbågen 2008

Guldbågen är MC-Nytts pris på 50 000 kronor som delas ut till en vinnare varje år under lördagskvällen på MC-Dagarna i Västervik. 2008 var det ett väldigt tufft och kontroversiellt beslut när juryn efter långa överläggningar röstade fram Skärblackakillen Anders Göths custom-Harley »Speed Bob« till seger före vår egen hjälte Stellan Egelands Hulster. Så vem är då Anders Göth?

Anders började köra motorcykel redan som fyraåring. Då hade han en Yamaha PW50 och efter hand så blev det större och snabbare maskiner. I 15-årsåldern var Anders en fullfjädrad crossåkare som även körde stadiumcross. Men där tog karriären slut efter en vurpa som förstörde både ledband och korsband i ena knät.

Nu försvann inte motorintresset bara för det… Några år senare fick Anders se en hoj som gjorde att han helt kom av sig i sin inriktning.

–Det var Joel Hultgren som hade byggt en snygg, svart hoj åt sin tjej… Det måste ha varit tio år sedan ungefär. Jag tyckte att den var så snygg och ville absolut bygga något likadant åt mig själv, säger Anders.

Idag är Anders bekant med Joel, medan då när han blev omvänd så var Joel bara inspiratören som fick honom att börja bygga. Sedan dess har han alltid haft något på gång i garaget. Idag är han 30 år.

Till vardags arbetar Anders som systemoperatör på Billeruds pappersbruk i Skärblacka. Byggandet är bara en hobby, även om den tar upp en hel del av fritiden.

Egentligen menar han att det hjälper att ha en tolerant flickvän. Själv har Anders nyligen köpt hus och har garaget hemma.

–Det blir helt klart lugnare när jag är direkt i närheten…

För ett par år sedan byggde Anders och kompisen Lex två Harleys och en Hot Rod Ford -32 på rekordtid. Till 2008 skulle han inte vara mycket sämre. En annan kompis, Jonas Härmä, bistod med kunskap och glada tillrop, så Anders byggde med hans hjälp cyklarna Speed Chop och Speed Bob.

–Egentligen skulle vi bara bygga Speed Chop åt Jonas, men det blev inte så… Jag kom snart på att jag ville bygga något eget på liknande sätt… Fast att bygga två hojar är nog mest idioti antar jag, säger Anders och skrattar.

Lagom till våren var båda hojar klara. Anders ställde ut båda i Norrtälje Custom Bike Show där Speed Bob vann customklassen och sedan blev trea i Juryns val.

Efter det ställde Anders bara ut hojen i Västervik där han vann Guldbågen efter en fem timmar lång juryöverläggning.

–Jag blev förvånad… Egentligen var den här hojen bara tänkt att vara prototypen till den riktiga cykeln som jag ska bygga den här vintern… Egentligen är den rätt mycket ett hopplock av delar.

Motorn är en 113 kubiktums Ultimamotor och växellådan är sexväxlad och även den från Ultima.

–Det är väl en ganska normal storlek idag med 113 kubiktum, säger han.

Ramen byggdes tillsammans med Bengan på Calles chopperdelar medan gaffeln är en helt egen konstruktion. Hjulen har nav från Calles och de speciella lysena kommer från Crime Scene Choppers.

–Ja, det är väl en design av Duckman om jag inte minns fel, säger Anders.

Bensintanken var en Harley-Davidson fatbobtank som kapades av på längden, avsmalnades och strechades för att matcha cykelns svepande linjer. Den trendriktiga jockeyshiften med inbyggt kopplingsgrepp gjorde Anders av ett grundämne från icm. Avgassystemet svetsades ihop av rostfria rörkrökar och även det egentillverkade styret är av rostfritt stål och integrerades som överkrona till framgaffeln. Fotpinnarna köptes från k-Tech i Italien och modifierades sedan för att passa hojen.

Sadeln kläddes av Bil och Marin Textil i Linköping och färgades sedan av Jonas Härmä.

Den mattröda lacken med benvita scallops lades slutligen av Fredrik Söderberg i Stockholm.

–Vad har hetvattenkranen för funktion? Är det soppakranen?

–Nej, när man kör utan frambroms så kan man behöva hjälp när det kommer till att bränna gummi. Så den släpper ut olja straxt framför bakdäcket… En mycket användbar pryl, säger Anders leendes.

–Varför tror du att du vann Guldbågen?

–Motståndet var det hårdaste jag kunde ha haft… Kanske för att det är en hoj som går att besiktiga… Jag tror att körbarhet blir allt mer viktigt  i framtida utställningar.

Under sommaren och hösten har Anders annars kört en hel del med Speed Bob.

–Ja, det är ju en åkhoj. Fast nu är den isärplockad och till nästa år kommer den att få sin slutgiltiga form. Då blir det väldigt extremt men samtidigt åkvänligt. Samma stuk som Speed Bob haft, fast rakt igenom med egentillverkade prylar, säger Anders.

–Vad ska du göra med de 50 000 kronor du fick av att vinna Guldbågen?

–Jag har redan köpt en svarv och en fräs. De använder jag när jag bygger nu faktiskt.

–Var det något du visste om att du behövde redan när du vann?

–Stellan frågade mig direkt efter att jag vunnit vad jag skulle göra och då nämnde jag att jag behövde en svarv… Då sade han att det faktiskt kändes lättare att inte ha vunnit när han visste det.

–Så vad händer nästa år med nya hojen?

–Jag ska ta den och åka ner till em i hojbygge i Mainz i Tyskland.